آخرین مطالب

جایزه پریتزکر 2019 به معمار ژاپنی رسید معماری برتر

جایزه پریتزکر 2019 به معمار ژاپنی رسید

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - آراتا ایسوزاکی، معمار و تئوریسین 87 ساله ژاپنی موفق شد جایزه پریتزکر 2019 که مهمترین جایزه معماری بوده و از آن به‌عنوان نوبل معماری یاد می‌شود را کسب کند.

این معمار ژاپنی با دریافت جایزه پریتزکر به معماران برجسته‌ای همچون فیلیپ جانسون (1979)، ریچارد میر (1984)، اسکار نیمایر (1988)، تادائو آندو (1995)، رنزو پیانو (1998)، نورمن فاستر (1999)، )، رم کولهاس (2000)، زاها حدید (2004) و ریچارد راجرز (2007) پیوست که در سال‌های مذکور موفق شده بودند جایزه معتبر پریتزکر را کسب کنند.

پیش از این 6 معمار ژاپنی دیگر با نام‌های کنزو تانگه، فومیهیکو ماکای، تادائو آندو،  کازیو سجیما و ریو نیشیزاوا، تویو ایتو و شیگرو بن موفق شده بودند جایزه پریتزکر را کسب کنند و آراتا ایسوزاکی به هفتمین معمار ژاپنی برنده پریتزکر تبدیل شد.

جایزه پریتزکر 2018 به بالکریشنا دوشی، معمار برجسته اهل هندوستان رسیده بود.

به نقل از سیویل 808، آراتا ایسوزاکی (متولد 23 جولای 1931) کمک کرد تا تاثیرات تفکرات و معماری‌های ژاپنی به تعدادی از معتبرترین ساختمان‌های قرن بیستم راه یابد و به کار و طراحی در بالاترین سطح کیفی ادامه داد. در آغاز، ایسوزاکی در فرم مشخصی از مدرنیسم طراحی می‌کرد ولی در ادامه، او افکار و تئوری‌های خودش بر معماری را در درون سبکی پیچیده گنجاند که شکل و فضای خالص را به همان اندازه به کار می‌گرفت که از ایده‌های پست مدرن در آثارش بهره می‌برد.

ایسوزاکی در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا آمد و از دانشگاه توکیو فارغ‌التحصیل شد و در ادامه حرفه‌اش را زیر نظر معمار شاخص ژاپنی، کنزو تانگه آغاز کرد و سال 1963 دفتر تانگه را ترک کرد ولی تا سال‌های 1970 همچنان با مربی قدیمی‌اش کار می‌کرد. با این وجود، ایسوزاکی بسیار سریع نام خودش را در معماری ثبت کرد و توجهات بسیاری را برای طراحی کتاب خانه ریاست شهر اویتا در سال های 1960 به خود جلب کرد.

او در سال‌های 1980 بر موزه هنر معاصر لوس انجلس با هدف پاسخ‌گویی به عموم مردم و اظهار نظرهای انتقادی کار کرد و این ویژگی طراحی‌هایش در پیشنهاد طراحی ساختمان‌های مربوط به المپیک در بازی‌های سال 1992 و 2006 همچنان پرورش یافتند؛ هر دو پروژه برای توجه‌شان به سایت‌هایی که در آن‌ها ساخته شدند، همواره مورد تحسین و تقلید جامعه حرفه‌ای معماری قرار گرفتند.

در سایت آراتا ایسوزاکی این چنین نوشته است: "ایسوزاکی معماری خلق می‌کند که در زمینه ایده‌ها و فضاهایش بسیار شخصی برخورد کرده است و این شیوه توصیف شخصیت او را در هر مدرسه فکری معرفی می‌کند. او همزمان، به این تمایل به پاسخ‌گویی تنها در یک سبک خاص در حرفه‌اش مقاومت کرده است و در عوض ترجیح می‌دهد که راه حل‌های خاص معمارانه‌ای را در پاسخ به نیازهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بافت‌های متعلق به کارفرمایان و سایت‌های متفاوت را بیافریند. ایسوزاکی همچنان نسبت به برچسب‌های خاصی که بر کارهایش می‌زنند، حساس است و پروژه‌های امروزش همچنان به دنبال پرش میان خلوص و پیچیدگی هست."


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخصه‌های معماری ایرانی ـ اسلامی چیست؟/ عدم توجه معماری امروز کشور به "بوم و اقلیم"

در اهمیت معماری

لزوم مدیریت یکپارچه مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس

تاج محل هند یکی از عجایب هفت گانه و جلوه گر شکوه معماری جهان

بازیابی عرصه‌های عمومی سبب مشارکت فعالانه شهروندان می‌شود

آمار رسمی از خسارت سیل به شهرها

بازار تعهدی مصالح، راهکار دولت برای رونق بازار مسکن / تلاش برای کاهش قمیت‌های افسارگسیخته مسکن

مقصد بعدی مهاجران تهرانی کجاست؟

یادبودهای 2 خردادماه ...

آغاز تدوین سند راهبردی احیاء و بازآفرینی بازار تهران

عدم ایجاد اتاق امن در ساختمان‌ها خلاف قانون است!

برگزاری مسابقه طراحی شهری در بندرعباس

شهر خلاق نیازمند به کارگیری مدیران هوشمند و جوان است

44 شهر استان تهران طرح جامع شهرسازی ندارند!

یادبودهای 1 خرداد ماه ...

ناکارآمدی ابزارهای تعزیراتی در ساماندهی بازار اجاره

توسعه درون‎زا، تفاوت بازآفرینی شهری با مسکن مهر/ نحوه قیمت‎گذاری واحدهای ساخته شده در بافت فرسوده

افزایش نرخ اجاره‌بهای مسکن ضابطه‌مند می‌شود؟

شناسایی نقاط بحرانی شهر تهران و لزوم ایجاد پناه‌های پدافندی در برابر سیلاب

خط آسمان شناسنامه هر شهر است

دغدغه زمین را برای مردم از بین می‌بریم/ احداث مسکن و برنامه ‌های بازآفرینی شهری در اولویت دولت قرار دارد

صدور مجوز نابودی یک باغ 5هزار متری در منطقه5 پایتخت/ معاون شهرسازی منطقه ناپدید شد!

فریز حریم دانشگاه تهران برداشته شد /سالاری: ساخت واحد های مسکونی در طرح جدید دانشگاه / نژاد بهرام: اولویت با قطعاتی است که دانشگاه تملک کرده و رها شده است

یادبودهای 31 اردیبهشت ماه ...

برگزاری دوره جامع گردش کار بیم با آرشیکد فارسی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

مسجد جامع ابرکوه؛ مسجدی 1000 ساله با 5 محراب!

کارگاه های تخصصی کمپین «نما، هویت شهر ما» برگزار می شود

عدم تناسب المان های شهری با فرهنگ و میراث شهر ارومیه

نسخه‌پیچی غلط برای مسکن !

اصل شهر دوستدار کودک تربیت انسان‌های بزرگ برای آینده کشور است

شهردار و شورای تبریز می خواهند در هامبورگ چه کنند؟!

نگاه کاسب کارانه شهرسازان به تهران/ شهرسازان هر چقدر خواستند ساختمان ساختند

ضرورت نوسازی محلات هدف به جای تک‌بناها در پروژه‌های بازآفرینی شهری/ تأکید بر توجه به مشارکت‌های مردمی در اجرای طرح‌های بازآفرینی

نبود برنامه‌ریزی وطرح منجر به گسترش فساد در نظام شهری می‌شود/ بازآفرینی شهری یکی از اهداف اصلی در حوزه توسعه شهری است

نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری دسترسی آزاد شهروندان به برنامه‌ریزی ها را فراهم می‌کند/ امضای موافقت‌نامه سه‌جانبه وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و شورای شهر تهران برای پایش طرح‌های جامع

تعطیلی نهاد برنامه‌ریزی عامل اصلی انحراف از مفاد طرح‌های تفصیلی

یادبودهای 29 اردیبهشت ماه ...

محله گردی در دیار خانه‌های تاریخی/ اینجا آرامش و رنگ موج می‌زند

معماری عجیب یک کتابفروشی در چین!

قصری بر گرفته از کاخ سر کنسول فرانسه !

معماری موزه باید فراگیر و متعلق به تمام اقشار جامعه باشد / خلوص و تواضع در معماری بناهای فرهنگی ضروری است

زیرساخت‌های بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده آجری جهان نیازمند بازنگری است

بازآفرینی طاق کسری در موزه ایران باستان/ نگاهی بر اثر جذاب آندره گدار در تهران

طراحی بر مبنای طبیعت در مدرسه چینی/ رویکرد فضای آموزشی باز و انعطاف‌پذیر در مدارس

افتتاحیه دومین فستیوال معمار شیراز 98 / بررسی هویت گمشده معماری و شهرسازی ایرانی

سقف کلیسای نوتردام استخر می‌شود یا گلخانه!؟

تغییر لوگوی گوگل به افتخار "همه‌چیزدان" ایرانی!

"مسکن اجتماعی" رویایی شد/ بنیاد مسکن آماده؛ وزارتخانه بلاتکیف !

بی پناهی شهرها در مقابل سیلاب/ لزوم ایجاد پناه‎های پدافندی جهت حفاظت از شهرها

با وجود رشد فزاینده قیمت‌ها همچنان عوارض بافت فرسوده صفر است !