آخرین مطالب

طرح جامع حفاظت از سیل در مسیر تدوین/ وزیر راه: نباید سهل انگارانه با ترسالی برخورد کنیم مدیریت بحران

طرح جامع حفاظت از سیل در مسیر تدوین/ وزیر راه: نباید سهل انگارانه با ترسالی برخورد کنیم

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه پارک شهر رادیو تهران درباره اقدامات انجام شده برای سیل زدگان با اشاره به جلسه هیأت دولت با مقام معظم رهبری گفت: این جلسه به صورت فوق العاده از سوی رهبری تشکیل شده تا اتفاقات پیش آمده درباره سیل و اقدامات دستگاه ها در حضور ایشان مرور شود.

 وی ادامه داد: در این جلسه ستاد بحران گزارش هایی ارائه کرد و همچنین دستگاه ها اقداماتی را که انجام داده بودند، مطرح کردند و ایشان نیز تدابیر لازم را بیان فرمودند. بیانات رهبری نصب عین و نقشه راه برای رسیدن به هدف مطلوب است.

 وزیر راه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آینده نگری به منظور کاهش آسیب ها گفت: آنچه در حال حاضر مهم است رسیدگی به آلام مردم است. زمانی که سیل می آید زندگی را می برد. باید همواره خدا را شکر کنیم. پیش بینی ها و اطلاع رسانی ها درست بود. همه چیز درست پیش بینی شده بود و همه را اطلاع رسانی کرده بودند. نکته مهم این است که وقتی خانه و زندگی فردی از بین می رود و عزیزی را از دست می دهند به سادگی قابل جبران نیست، به خصوص که این اتفاق در ایام نوروز بود.

 اسلامی افزود:مقام معظم رهبری به همه دست اندرکاران کنترل وضعیت شهرهای سیل زده خدا قوت گفتند. نکته مهم  این بود که مسئولین ارشد دولتی و نیروهای مسلح خودشان در صحنه بودند و در متن حادثه بودند و این از نکات برجسته سیل بود. هیچ مسئولی که در این ارتباط بود تعطیلات نداشت. حدود 14هزار نفر از همکاران ما عید نداشتند و خانه نرفتند و آماده باش بودند و هنوز هم در آماده باش هستند. در هر صورت نکته مهم این بود که ایشان ضمن بیان نکات مهم فرمودند و تأکید کردند، خدمت رسانی به مردم حفظ شود و با همدلی و هماهنگی قدرت عملکرد بالاتر برود و مردم سریع تر سامان یابند.

 وزیرراه گفت: یکی از نکات مهم در این دیدار این بود که ایشان بربحث عدم تعرض به رودخانه ها و حریم رودخانه ها تأکید کردند. جلوگیری از ساخت و ساز در نقاط آسیب پذیر بسیار حائز اهمیت است.استحکام بخشیدن به سازه های ساختمانی در نقاطی که  احتمال خطر بیشتری دارد باید در دستور کار باشد. لایه روبی رودخانه ها و لایه روبی سد ها از دیگر نکات مهم است. این مسائل همواره مطرح بوده است.

 وی درباره سیل نوروز 98 گفت:  حجم سیلاب و بارش های امسال نسبت به دوره بلندمدت 50ساله غیرقابل پیش بینی بود.  وظیفه مشاور این است که حجم بارش ها و حجم آورد رودخانه ها را بررسی و پل ها و سازه هایی را که برای هدایت آب است، با آن حداکثری که در دوره 50ساله و بلندمدت اتفاق افتاده طراحی کند. سیل امسال، 3برابر پیش بینی بوده است. نکته دوم این است که اکثر رودخانه ها لایه روبی نشده بود. اگر لایه روبی شده بود چنین نمی شد. تعدادی از پل ها سقوط کرد. این پل ها همان پل هایی است که آب از مسیرهای گوناگون به آن برخورد کرده است.  تکیه گاه پل به کوله ای است  که بر روی آن سوار است به خاطر تعرضی که به رودخانه ها شده این پل ها آسیب دید. تعداد زیادی از پل ها خراب شدند چون آب از ناحیه پایین تر از کول برخورد کرده و باعث خرابی شده بود.

 وزیر راه گفت: رودخانه سه اندازه دارد. یکی اندازه بستر رودخانه است، دوم اندازه حریم رودخانه و سوم اندازه بستر طغیانی است. اما این سه مسیر به دلیل عدم کنترل، عدم نظارت و عدم پیشگیری در زمان خودش مشکلاتی را ایجاد کرد. متأسفانه باور کردیم که بستر طغیانی هیچ وقت دیگراتفاق نمی افتد. باور کردیم که در خشکسالی رفته ایم و هیچ وقت دیگر از خشکسالی خارج نمی شویم. تا جایی که آمدیم مسیل ها را راه و خیابان ساختیم. ساخت و ساز در مسیر رودخانه باعث مشکلاتی می شود، به طور مثال  همین اتفاقی که در شیراز رخ داد. آب در مسیر خودش آمده است ما مسیل ها را راه و خیابان کرده ایم. آب راه خودش را به سمت رودخانه می رفت ما مسیر آب را اشغال کرده ایم. از این پس کسی نباید به خود اجازه دهد که در مسیر تغییر و تحول بدهد.

 اسلامی گفت: مطابق  گزارش وزارت نیرو هم اکنون بیش از 73  درصد مخازن سد ها پر شده اند. اکنون در تر سالی هستیم، بنابراین نباید سهل انگارانه با این موضوع برخورد کنیم. در شهرسازی به این نیازمندیم که امور را کنترل کنیم. نمی شود شهرسازی در اختیار مدیریت شهرسازی باشد و آنها کاربری ها را تغییر دهند. تغییر سرانه های بی رویه و غیر مجاز که اتفاق می افتد این روزها خودش را نشان می دهد. وزارت راه و وزارت کشور باید کنترل کنند.

 وی بیان کرد: باید الزامات و دستورالعمل هایی را در شهرسازی در دستور کار قرار داد. مهندسی رودخانه و طرح جامع حفاظت از سیل باید در دستور کار قرار گیرد. به کمک هیأت دولت باید دستورالعمل ها و بخشنامه هایی را در مسیر شهرسازی صحیح به کار بگیریم.

 وزیر راه بیان کرد: برای داشتن شهرسازی بهتر، باید معماری گذشته را رعایت کنیم. مانند ساخت و سازهایی که در شهرهای شمالی کشور بود. هیچگاه طبقه اول ساختمان طبقه سکوت نبود. همواره تمام خانه ها در سطحی بالاتر با داشتن چند پله بود. دو شبانه روز در لرستان بودم. مردم در درود می گفتند پلی درجاده کمربندی این شهر بود که آب تا آن پل آمده بود. پل دیگری در راه آهن بود که بسیار بلند قامت بود. زمانی که فردی می خواهند پلی را طراحی کند باید حداکثر آبی را که می تواند از مسیر عبور کند، ببیند و قامت پل را برای عبور و مرور حجم آب در نظر بگیرید. زمانی که راه آهن را طراحی می کردند. خط پروژه ای که برای راه آهن طراحی می کردند، تراز آن ریل  آنقدر بالا است که هیچ وقت آب نباید آن را بگیرد. برای جاده هم همین است. زمانی که آب بسیار زیاد است نباید جاده به زیر آب برود، این اصول مهندسی راه سازی است. در شهر درود هم جایی که شهر ارتفاع پایین تری نسبت به جاده دارد، باید پل بلندقامت تر می گذاشتند.  

وی اشاره کرد: کمیته فنی برای ساخت راه ها باید شناسایی و  وضعیت آسیب پذیری را بررسی کند. بعد از تعطیلات بررسی های فنی را درباره  تمام راه ها یی که در سیل آسیب دیدند انجام خواهیم داد.

اسلامی بیان کرد: مهمترین اقداماتی که در حال حاضر باید انجام دهیم این است که مسیر عبور و مرور مردم را با ساخت جاده های فرعی و موقت هموار سازیم. 500 نقطه ریزش و رانش کوه وجود داشت که خاک برداری ها را در آن انجام دادیم تا رفت و آمدها آسان شود.

 وی گفت: تمام مسیرهایی که پل های آن آسیب دیده است، به صورت عبور موقت برقرار کردیم. برای تمام راه‌هایی که با سیل از بین رفته بود، مسیر جایگزین باز کرده ایم. بر اساس آخرین اطلاعاتی که تا این لحظه داریم در استان ایلام بود که 19روستا به دلیل اینکه راه‌های ارتباطی شان با سیل از بین رفته بود ،محاصره شده بودند، روز گذشته اولین راه فرعی باز شد و عبور و مرور برقرار شد.

 اسلامی بیان کرد: راه های فرعی و موقت عبور و مرور را برقرار کردیم. در این مرحله به دنبال این هستیم که راه های موقت و فرعی جایگزین راه های ازبین رفته شود. سیل پلدختر فوق العاده سخت بوده است. 3 بامداد پریروز همکاران موفق شدند که اولین مسیر فرعی به پلدختر باز شود. دیروز تا ساعت 12 ظهر دومین مسیرفرعی به پلدخت باز شد. نیروهای امدادی از دیروزساعت 5 بامداد وارد پلدختر شدند.

 وزیر راه گفت: یکی از نکات مهم در گلستان این بود که رودخانه ها لایه روبی نشده بودند. جریان رسوب دریای خزر از طریق غرب به شرق است و به پاشنه دریای خزر می آید که محل ورود دو رودخانه است. تمام رسوبات آنجا تجمع کرده است. به همین دلیل بندر گز و بندر ترکمن را از دست داده بودیم. در این سیل با تجمع رسوبات مشکلات بسیاری ایجاد شد.

 وی درباره همکاری تمام دستگاه ها زیرمجموعه ستاد بحران گفت: تمام نهادها کمک می کنند. ستاد بحران متشکل از دستگاه های اجرایی است که زیربناها به آن مربوط می شود(وزارت راه، وزارت نیرو و وزارت کشور) .این دستگاه باید اقدامات پیش گیرانه انجام دهند و علاوه بر این موضوع باید با بحران مقابله کنند. اورژانس و هلال احمر هم هدایت کننده کمک های مردمی هستند در صحنه حضور دارند. دولت با نیروهای مسلح یکپارچه هستند و زیر یک پرچم فعالیت می کنند. تعدادی از نیروها به صورت شبانه روزی فعالیت کردند. حدود 50هزار واحد مسکونی در سیل آسیب دیده است که باید احداث یا ترمیم شود. بنیاد مسکن طبق مصوبه دولت با (کمک های بلاعوض وپراخت تسهیلات) وظایفی را بر عهده دارد که در حال انجام است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد