آخرین مطالب

وزیر راه و شهرسازی گفت:

باور کردیم در خشکسالی رفته‌ایم و هیچ‌وقت از آن خارج نمی‌شویم! برنامه ریزی شهری

باور کردیم در خشکسالی رفته‌ایم و هیچ‌وقت از آن خارج نمی‌شویم!

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی،  محمد اسلامی اظهار کرد: رودخانه سه اندازه دارد. یک اندازه اندازه بستر رودخانه است، دوم اندازه حریم رودخانه وسوم اندازه بستر طغیانی است. اما این سه مسیر به دلیل نبود کنترل، نظارت و پیشگیری در زمان خودش مشکلاتی را ایجاد کرد.تا جایی آمدیم مسیل ها را راه و خیابان ساختیم. ساخت و ساز در مسیر رودخانه باعث مشکلاتی می شود، به طور مثال همین اتفاقی که در شیراز رخ داد.

اسلامی اضافه کرد: آب در مسیر خودش آمده است ما مسیل ها را راه و خیابان کرده ایم. آب راه خودش را به سمت رودخانه می رفت ما مسیر آب را اشغال کرده ایم . از این پس کسی نباید به خود اجازه دهد و تغییر و تحول در مسیر دهد.

وی گفت: مطابق گزارش وزارت نیرو در حال حاضر بیش از 73 درصد مخازن سد ها پر شده اند. اکنون در تر سالی هستیم،بنابراین نباید سهل انگارانه با این موضوع برخورد کنیم. در شهرسازی به این نیازمند هستیم که باید کنترل کنیم. نمی شود شهرسازی در اختیار مدیریت شهرسازی باشد و آن ها کاربری ها را تغییر دهد. تغییر سرانه های بی رویه و غیر مجاز که اتفاق می افتد این روزها خودش را نشان می دهد. وزارت راه و وزارت کشور باید کنترل کنند.

مهندسی رودخانه و طرح جامع حفاظت از سیل باید در دستور کار قرار گیرد

وی بیان کرد: باید الزامات و دستورالعمل هایی را در شهرسازی در دستور کار قرار داد. مهندسی رودخانه و طرح جامع حفاظت از سیل باید در دستور کار قرار گیرد. به کمک هیئت دولت باید دستورالعمل ها و بخشنامه هایی را در راستای شهرسازی صحیح به کار بگیریم.

وزیر راه گفت: برای داشتن شهرسازی بهتر، باید معماری گذشته را رعایت کنیم. مانند ساخت و سازهایی که در شهرهای شمالی کشور بود. هیچگاه طبقه اول ساختمان طبقه سکوت نبود. همواره تمام خانه ها در سطحی بالاتر با داشتن چند پله بود. دو شبانه روز در لرستان بودم. مردم در درود می گفتند. پلی درجاده کمربندی این شهر بود که آب تا آن پل آمده بود. پل دیگری در راه آهن بود که بسیار بلند قامت بود. 

اسلامی افزود: زمانی که فردی می خواهد پلی را طراحی کند. باید حداکثر آبی که می تواند از مسیر عبور کند را ببیند و قامت پل را برای عبور و مرور حجم آب در نظر بگیرد. زمانی که راه آهن را طراحی می کنند، بر اساس خط پروژه ای که برای راه آهن در نظر می گیرند تراز آن ریل آنقدر بالا است که هیچ وقت آب نباید آن را بگیرد. برای جاده هم همین است. زمانی که آب بسیار زیاد است نباید جاده به زیر آب برود این اصول مهندسی راه سازی است. اما در شهر درود جایی که شهرارتفاع پایین تری نسبت به جاده دارد،باید پل بلند قامت تر می گذاشتند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

پشتوانه علمی در سیاستگذاری‌ها ضروری است

احتمال وقوع فاجعه دروازه قرآن شیراز در اتوبان امام علی/ وقوع سیلاب در اتوبان‌های شمالی_جنوبی محتمل است/تونل‌های زیر اتوبان‌های تهران‌ پاسخگوی دبی سیلاب‌های شدید نیستند

شهردار ساری معاون وزیر راه و شهرسازی شد

مقررات ملی ساختمان اصلاح می‌شود/بازنگری در آیین‌نامه‌ها و فعالیت‌های مهندسی

امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات راه و مسکن با برنامه اسکان بشر ملل متحد

نشست یک‌روزه سیل برگزار می‌شود

نشست بررسی تحلیلی حوادث سیل‌های اخیر با حضور اساتید و مسئولان

کارگاه آموزشی تخصصی پایش و ارزیابی خطر حوادث و بلایا برگزار می شود

ضرورت توجه به آثار اقتصادی واجتماعی طرح عرضه و تولید مسکن در شهرهای جدید از ابتدای طرح / استفاده حداکثری از ظرفیت طرح‌های جامع و تفصیلی موجود

قانون ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه باید ضمانت اجرایی داشته باشد

اصفهان توان توسعه افقی را ندارد !

تمدید فراخوان دفاتر تسهیل‌گری و نهاد توسعه محله در بافت‌های ناکارآمد شهر

نو آوری در مصالح ساختمانی ...

معاملات مسکن کاهش شدیدی داشته است/ افزایش تولید مسکن در دستور کار دولت

یادبودهای 29 فروردین ماه ...

بیمارستان‌های احداث شده توسط سازمان مجری در مناطق سیل‌زده مشکل سازه‌ای و خدمات‌رسانی ندارند/ ارایه امدادهای بیمارستانی هوایی در پلدختر

عملیاتی شدن بیش از 60 پروژه در حوزه طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران منصوب شد

بزرگراه امام علی در زمان سیلاب یک رودخانه تمام عیار است!

بازبینی طرح احیا و ساماندهی رودخانه درکه

شهرداری اطلاعات 62 برج-باغ را منتشر کند

حذف دستکاری در طبیعت، مهمترین راهکار مقابله با سیل/ رعایت مقررات ملی، اولین شرط شهرسازی هوشمند

یادبودهای 24 فروردین ماه ...

طراحی میدان یادبود : پروژه ای از لمینت های چوب سخت

کسب جایزه معماری پایدار 2019 توسط روزانا مونتیال

باید در معماری امروز پسرفت را تجربه کنیم / حوزه نقد معماری کشور بکر است / جای خالی رسانه‌های فعال در معماری ملموس است

ارتقای کیفیت سکونتگاه های شهری از مهمترین اولویت هایم است

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت راه و شهرسازی را منصوب کرد

دبیرخانه انتقال پایتخت در وزارت راه تشکیل می‌شود/ 5 شهر؛ گزینه مرکز سیاسی اداری ایران

ورود شورای عالی شهر سازی به ساخت و ساز در حریم رودخانه ها در اولین جلسه 98/ تغییر در طرح جامع استان‌ها برای پایه‌گذاری یک شهر مصون و ایمن

پیگیری آغار عملیات اجرایی شش شهر جدید در سال 98 / ساخت شهرک‌های اقامتی در نوار شمالی کشور به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرهای در سال جاری است/ تلاش برای بهره‌برداری از چهار محور دسترسی شهرهای صدرا، علوی و سهند به شهر مادر تا پایان امسال

یادبودهای 20 فروردین ماه ...

بررسی مباحث بینارشته‌ای معماری / روایت محمدمهدی محمودی از نشست "آب و قنات"

تداوم آبگرفتگی هزینه‌های بازسازی و بهسازی را افزایش می‌دهد

برخورد جدی‌تر با ساختمان‌های ناایمن/عدم صرفه اقتصادی ایمن‌سازی برای صاحبان ملک و سرقفلی

چند نکته درباره سیل‌های اخیر

تمرکز زدایی نیاز ضروری پایتخت است

مروری بر عملکرد مدیریت شهری تهران در تأمین حقوق شهروندان

جای خالی تخصص معماری در شهرها فاجعه آفرین است / صدمات گسترده سیل اخیر حاصل عدم اعمال قوانین نظام مهندسی است / پتانسیل کافی برای رشد و رونق تولید ملی در عرصه معماری را داریم

بازار مسکن به کدام سو می‌رود؟ !

شبکه فاضلاب، یکی از دلایل تشدید فرونشست در تهران اعلام شده؛ ابزار نوین رصد معابر تهیه شود

سیل‌های اخیر بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور آسیب وارد کرد/ ترمیم سریع خسارات و ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار وزارت راه و شهر سازی است/ مفروضات مهندسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد

تدوین و بازنگری طرح جامع مسکن به صورت فرا وزارتخانه‌ای با محوریت وزارت راه و شهرسازی/ رایزنی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف در حال انجام است/ توجه طرح جامع مسکن بر میزان خطرپذیری در سطح کشور

یادبودهای 19 فروردین ماه ...

آموزش مهندسی نما در مرکز معماری ایران

کارگاه مسابقه استارت آپ‌های معماری و شهرسازی برگزار می‌شود

در سال 98 ساخت 100 هزار واحد مسکونی را محقق می کنیم/ بازآفرینی به تنهایی کار ما نیست

تدوین طرح جامع حفاظت از سیل صرفا کاغذبازی است/ مشکل اصلی فقدان ضمانت اجرایی قوانین است

استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه و افزایش توان اجرایی/ سهیمه‌بندی شدن مصالح و قیر موجب ارتقا توان اجرایی می‌شود

جزئیات اولین جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در سال 98