آخرین مطالب

تخریب شاخص‌ترین اثر معماری «نایبند»! میراث تاریخی - فرهنگی

تخریب شاخص‌ترین اثر معماری «نایبند»!

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - به گزارش ایسنا، حدود چند صد متر از محوطه‌ی تاریخی «نایبند» جایی که سر در باقی مانده از مسجد این محوطه‌ی تاریخی باقی مانده بود و هنوز ردِ تیغ لودرها بر پیکر مسجدپاک نشده بود، دیوار بتونی کشیده شده و سر در باقی مانده هم در سکوت نوروزی عسلویه تخریب شده تا بی‌سر وصدا مالک به ادامه ساخت و ساز و ... در این محوطه‌ی تاریخی که در هر قدم در زیر پا آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف تاریخی خُرد می‌شود، بپردازد.

 

علی موسایی – فعال میراث فرهنگی این منطقه تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، می‌گوید: طاق و سر در مسجد تاریخی «نایبند» به عنوان شاخص‌ترین اثر معماری این محوطه  تاریخی بود که در روزهای گذشته در نوروز به طور کلی تسطیح شده است.

او با اشاره به این‌که همه‌ی بنای مسجد که سال 1385 به شماره 17118 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود، در سال‌های گذشته و با لودر تخریب شده ‌بودند، ادامه می‌دهد: هرچند در هر مرحله از این تخریب‌ها به میراث فرهنگی استان بوشهر و سازمان میراث فرهنگی مرکزی گزارش شده اما هیچ عکسی‌العملی وجود ندارد.

به گفته‌ی وی این بی‌توجهی فقط مربوط به محوطه‌ی تاریخی «نایبند» نمی‌شود و همه‌ی محوطه‌های تاریخی این بخش از جنوب کشور را شامل می‌شود.

به جای هزینه‌ چند میلیونی برای بزرگداشت «خلیج‌فارس»، محوطه‌های تاریخی خلیج را تملک کنید

موسایی با اشاره به برگزاری جشن‌ها، همایش‌ها و مراسم‌های مختلف با اختصاص هزینه‌های چند صد میلیون تومانی در روز دهم اردیبهشت و با نام گرامیداشت نام «خلیج‌فارس» ادامه می‌دهد:‌ ای کاش به جای اختصاص این همه هزینه‌ی دولتی و خصوصی هر سال این همه هزینه برای تملک یکی از این محوطه‌های تاریخی اختصاص پیدا می‌کرد تا با حفاظت از آن‌ها و بررسی، مطالعه و کاوش در این محوطه‌ها، آن‌چه به نام سند خلیج فارس معرفی می‌شود را عینا به چشم ببینیم.

او که کارشناس مهندسی شیمی و دوستدار میراث فرهنگی استان بوشهر است، سند خلیج‌فارس را نه یک تاریخ در تقویم بلکه آثار تاریخی می‌داند که امروز بخش اعظم آن‌ها دیگر در محوطه‌های تاریخی جنوب کشور مانند «نایبند»، «نجیرم»، «بتانه»، «کنگان» یا «دیر» وجود خارجی ندارند و با تیغ لودر طمع‌کاران آثار تاریخی به طور کامل تخریب شده است.

محوطه‌های تاریخی نایبند را بین خود تقسیم می‌کنند

این فعال میراث فرهنگی اظهار می‌کند: متاسفانه در رویکرد میراث فرهنگی بوشهر با تخریب محوطه‌های تاریخی، آن‌ها بی‌توجه وارد داستان تخریب می‌شوند و بعد از تغییر مدیریتی که در دوره او تخریب رخ داده، همه چیز در حالت معمولی بایکوت می‌شود و دلیل آن است که در دوره مدیر قبلی تخریب رخ داده، نه مدیر جدید و او باید پاسخ دهد و به همین راحتی دیگر کسی پاسخگو نیست! یعنی تخریب‌ها شامل مرور زمان می شود وکسی نسبت به آن‌ها دیگر جوابگو نیست.

موسایی با بیان این‌که دور تا دور محوطه به طور کامل دیوار کشیده شده، اشاره می‌کند: بیشتر زمین‌های طبیعی و بکر این منطقه در حال تقسیم بندی شدن است و هیچ کس نسبت به این اتفاق شکایتی ندارد.

به گزارش ایسنا، "یاقوت حموی" در سفرنامه‌اش در اواخر قرن ششم بندر باستانی نایبند را «لنگرگاه سیراف» معرفی می‌کند، لنگرگاهی که امروز به جای کشتی‌ها، میزبان لودرهای مالکان شخصی است. امروز روی هر کدام از این مناطق تاریخی که دست بگذارید یا شرکت‌های خصوصی برای‌شان دندان طمع تیز کرده‌اند و با محصور کردن زمین‌ها، کمر به نابودی‌اش بسته‌اند یا مردم منطقه زمین‌اش را به عنوان ملک شخصی تصاحب کرده و همین چند تکه سفال‌ را شکسته و چاله‌های تاریخی را با سیمان و میلگرد پر می‌کنند.

شاید بتوان این اتفاق را یک اصل دانست که کلید تخریب این محوطه‌ی باستانی از زمانِ تبدیل "عسلویه" به شهرستان روشن شد، وقتی این منطقه از بندر کنگان جدا شد و بعد از آن به جز چند بار حضور کارشناسان و باستان‌شناسانی که در سفری یک روزه محوطه را قدم زدند و چند کلمه‌ی کارشناسانه روی کاغذ آوردند و بعد از آن "نایبند" از ذهن‌شان پاک شد، دیگر میراث‌فرهنگی هیچ قدمی برای آن برنداشت و حالا حتی دریغ از نصب یک تابلو برای معرفی محوطه یا اعتراضی نسبت به تخریبِ بخشی از هویت خلیج‌ِ فارسی که هر سال در یک روز خاص برایش میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند تا "خلیج‌فارس" را فقط به نام صدا کنند...

از سوی دیگر عسلویه امروز یکی از نقاط پردرآمدِ جنوب کشور محسوب می‌شود، منطقه‌ای که قطعا با یک درخواست از سوی سازمان میراث فرهنگی و قدری توجه فرهنگی به این منطقه‌ی صنعتی، امکان برطرف کردن بیش از نیمی از این مشکلات وجود دارد.

سر در مسجد تاریخی نایبند که در طول چند سال گذشته تنها باقی مانده بود هم تخریب شد


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

پشتوانه علمی در سیاستگذاری‌ها ضروری است

احتمال وقوع فاجعه دروازه قرآن شیراز در اتوبان امام علی/ وقوع سیلاب در اتوبان‌های شمالی_جنوبی محتمل است/تونل‌های زیر اتوبان‌های تهران‌ پاسخگوی دبی سیلاب‌های شدید نیستند

شهردار ساری معاون وزیر راه و شهرسازی شد

مقررات ملی ساختمان اصلاح می‌شود/بازنگری در آیین‌نامه‌ها و فعالیت‌های مهندسی

امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات راه و مسکن با برنامه اسکان بشر ملل متحد

نشست یک‌روزه سیل برگزار می‌شود

نشست بررسی تحلیلی حوادث سیل‌های اخیر با حضور اساتید و مسئولان

کارگاه آموزشی تخصصی پایش و ارزیابی خطر حوادث و بلایا برگزار می شود

ضرورت توجه به آثار اقتصادی واجتماعی طرح عرضه و تولید مسکن در شهرهای جدید از ابتدای طرح / استفاده حداکثری از ظرفیت طرح‌های جامع و تفصیلی موجود

قانون ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه باید ضمانت اجرایی داشته باشد

اصفهان توان توسعه افقی را ندارد !

تمدید فراخوان دفاتر تسهیل‌گری و نهاد توسعه محله در بافت‌های ناکارآمد شهر

نو آوری در مصالح ساختمانی ...

معاملات مسکن کاهش شدیدی داشته است/ افزایش تولید مسکن در دستور کار دولت

یادبودهای 29 فروردین ماه ...

بیمارستان‌های احداث شده توسط سازمان مجری در مناطق سیل‌زده مشکل سازه‌ای و خدمات‌رسانی ندارند/ ارایه امدادهای بیمارستانی هوایی در پلدختر

عملیاتی شدن بیش از 60 پروژه در حوزه طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران منصوب شد

بزرگراه امام علی در زمان سیلاب یک رودخانه تمام عیار است!

بازبینی طرح احیا و ساماندهی رودخانه درکه

شهرداری اطلاعات 62 برج-باغ را منتشر کند

حذف دستکاری در طبیعت، مهمترین راهکار مقابله با سیل/ رعایت مقررات ملی، اولین شرط شهرسازی هوشمند

یادبودهای 24 فروردین ماه ...

طراحی میدان یادبود : پروژه ای از لمینت های چوب سخت

کسب جایزه معماری پایدار 2019 توسط روزانا مونتیال

باید در معماری امروز پسرفت را تجربه کنیم / حوزه نقد معماری کشور بکر است / جای خالی رسانه‌های فعال در معماری ملموس است

ارتقای کیفیت سکونتگاه های شهری از مهمترین اولویت هایم است

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت راه و شهرسازی را منصوب کرد

دبیرخانه انتقال پایتخت در وزارت راه تشکیل می‌شود/ 5 شهر؛ گزینه مرکز سیاسی اداری ایران

ورود شورای عالی شهر سازی به ساخت و ساز در حریم رودخانه ها در اولین جلسه 98/ تغییر در طرح جامع استان‌ها برای پایه‌گذاری یک شهر مصون و ایمن

پیگیری آغار عملیات اجرایی شش شهر جدید در سال 98 / ساخت شهرک‌های اقامتی در نوار شمالی کشور به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرهای در سال جاری است/ تلاش برای بهره‌برداری از چهار محور دسترسی شهرهای صدرا، علوی و سهند به شهر مادر تا پایان امسال

یادبودهای 20 فروردین ماه ...

بررسی مباحث بینارشته‌ای معماری / روایت محمدمهدی محمودی از نشست "آب و قنات"

تداوم آبگرفتگی هزینه‌های بازسازی و بهسازی را افزایش می‌دهد

برخورد جدی‌تر با ساختمان‌های ناایمن/عدم صرفه اقتصادی ایمن‌سازی برای صاحبان ملک و سرقفلی

چند نکته درباره سیل‌های اخیر

تمرکز زدایی نیاز ضروری پایتخت است

مروری بر عملکرد مدیریت شهری تهران در تأمین حقوق شهروندان

جای خالی تخصص معماری در شهرها فاجعه آفرین است / صدمات گسترده سیل اخیر حاصل عدم اعمال قوانین نظام مهندسی است / پتانسیل کافی برای رشد و رونق تولید ملی در عرصه معماری را داریم

بازار مسکن به کدام سو می‌رود؟ !

شبکه فاضلاب، یکی از دلایل تشدید فرونشست در تهران اعلام شده؛ ابزار نوین رصد معابر تهیه شود

سیل‌های اخیر بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور آسیب وارد کرد/ ترمیم سریع خسارات و ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار وزارت راه و شهر سازی است/ مفروضات مهندسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد

تدوین و بازنگری طرح جامع مسکن به صورت فرا وزارتخانه‌ای با محوریت وزارت راه و شهرسازی/ رایزنی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف در حال انجام است/ توجه طرح جامع مسکن بر میزان خطرپذیری در سطح کشور

یادبودهای 19 فروردین ماه ...

آموزش مهندسی نما در مرکز معماری ایران

کارگاه مسابقه استارت آپ‌های معماری و شهرسازی برگزار می‌شود

در سال 98 ساخت 100 هزار واحد مسکونی را محقق می کنیم/ بازآفرینی به تنهایی کار ما نیست

تدوین طرح جامع حفاظت از سیل صرفا کاغذبازی است/ مشکل اصلی فقدان ضمانت اجرایی قوانین است

استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه و افزایش توان اجرایی/ سهیمه‌بندی شدن مصالح و قیر موجب ارتقا توان اجرایی می‌شود

جزئیات اولین جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در سال 98