آخرین مطالب

تغییرات قانون درجهت رقابتی شدن خدمات مهندسی باشد/ لزوم پرهیز از تغییرات ناگهانی در قانون نظام مهندسی نظام مهندسی

تغییرات قانون درجهت رقابتی شدن خدمات مهندسی باشد/ لزوم پرهیز از تغییرات ناگهانی در قانون نظام مهندسی

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - رحیم نجاتی اسلاملو در گفت و گو «صما» با بیان اینکه خروجی قانونی که داریم، همین ساخت و سازها و ساختمان هایی است که امروز داریم و برای ما مهندسان راضی کننده نیست. لذا باید تغییراتی در قانون انجام شود و به سمت و سویی حرکت کند که کارهای مهندسی رقابتی شود.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است، با گذشت 23 سال از تصویب قانون نظام مهندسی و به عنوان کسی که از ده سال قبل و از دوره پنجم در بدنه مدیریتی و عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی هستم، امروز به این نتیجه رسیدهام که این قانون دیگر جوابگوی نیازهای امروز جامعه ما نیست و به طور قطع باید تغییراتی در آن ایجاد شود.

نجاتی با بیان اینکه کارشناسان امر باید با نیازسنجی و امکان سنجی جامع درخصوص این تغییرات و رفع نقاط ضعف قانون، بررسی های لازم را انجام دهند، گفت: البته از وقتی که این قانون ابلاغ شده، طبیعی است که روی کیفیت ساخت و سازها بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: قبل از تصویب این قانون، در اثر وقوع زلزله منجیل و بم متاسفانه ده ها هزار نفر از هموطنان ما جان خود را از دست دادند، اما بعد از اینکه در سال 83 مقررات ملی ساختمان ابلاغ و الزامی شد، شاهد بودیم که در زلزله کرمانشاه علیرغم اینکه قدرت زلزله بیشتر از زلزله های قبلی بود و از طرف دیگر، با وجود اینکه واحدهای مسکونی مهر با کیفیت چندان مطلوبی نیز ساخته نشده بودند، اما باز هم تلفات بسیار کاهش یافت.

ساخت و سازهای ناهنجار محصول قانون منسوخ امروز است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه برکات سازمان نظام مهندسی در پی اجرای این قانون انکارناپذیر است، گفت: با این حال ما نباید در یک جا توقف کنیم و باید حالت پویا داشته باشیم تا تلفات خود را در اثر حوادثی مثل زلزله بسیار کاهش دهیم و به حداقل برسانیم.

نجاتی تاکید کرد: بنابراین باید وضعیت را بهینه کنیم؛ چرا که محصول این قانون ساخت و سازهای ناهنجاری است که امروز می بینیم و این در حالی است که قانون نیاز به تغییرات چندان پیچیده ای ندارد.

وی با بیان اینکه دکتر آخوندی به عنوان صاحب نظر این حوزه، لایحه قانون نظام مهندسی را به مجلس ارائه کرد و به تصویب رساند، ادامه داد: تغییراتی که وزیر سابق راه و شهرسازی در سال گذشته شروع کرد، قابل نقد است و آن اینکه وی به دنبال این بود که این تغییرات بسیار سریع و چکشی اتفاق بیفتد.

نجاتی افزود: در حالی که اگر آخوندی ایجاد این تغییرات را با یک شیب ملایم در دستور کار قرار می داد، این امکان فراهم بود که به صورت مرحله به مرحله به نتیجه مطلوب برسد. اما از آنجایی که درصدد اجرای چکشی بخشنامه های ابلاغ شده بود، از سوی سازمان های نظام مهندسی پس زده شد. تا جایی که متاسفانه اجازه ندادند نظرات وی در جامعه کارشناسی شود و این نظرات مورد کج فهمی و دفع قرار گرفت.

این مسئول یاد آور شد: درمجموع باید گفت که هرچند قانون نظام مهندسی تاثیرات بسیار خوبی را بر ارتقای کیفیت ساخت و سازها داشته است، اما امروز برای جامعه مهندسین کشور کافی نیست و اصلاحاتی باید در آن انجام گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی با بیان اینکه این تغییرات باید متناسب با نیازهای میدانی و متناسب با فرهنگ جامعه باشد، خاطرنشان ساخت: باید از تغییرات ناگهانی در قانون پرهیز شود و تغییرات مربوطه باید با یک شیب ملایم و پله به پله ایجاد شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد