آخرین مطالب

زیباترین معماری های سبک شوروی تفلیس معماری برتر

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - به گزارش تیترشهر؛ حکومت شوروی چندین سال است که از بین رفته، اما آثاری که متعلق به حکومت آن‌ها و سبک خاص آن دوران است را می‌توان در بسیاری از کشورهایی که بر آن‌ها حکومت کرده بودند، مشاهده کرد. برای کسانی که دوست دارند بقایای دوران شوروی را دنبال کنند، تفلیس مقصد بسیار مناسبی است؛ چون این شهر تعدادی از آثار معماری مدرن شوروی را در خود جای داده است. بسیاری از ساختمان‌ها متروکه هستند، تخریب شده‌اند یا بدون هیچ هدفی ساخته شده‌اند، اما برخی از آن‌ها بازسازی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دفتر سابق تحریریه روزنامه زاریا وستوکا 

دفتر سابق تحریریه روزنامه زاریا وستوکا 

در حال حاضر این ساختمان به مرکز خریدی به نام مرانی (Merani shopping center) تبدیل شده و در خیابان روستاولی (Rustaveli Avenue) واقع شده است. اینجا قبلا دفتر تحریریه روزنامه روس زبان زاریا وستوکا (Zaria Vostoka newspaper) بود. این ساختمان بین سال‌های 1926 تا 1930 توسط دیوید چیسلو (David Chislev) ساخته شده و نمونه‌ای از معماری ساختارگرا است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این ساختمان به اداره انتشارات مرانی تبدیل شد. چند سال پیش هم اینجا را به مرکز خریدی به همین نام تبدیل کردند. 

کتابخانه فنی (Technical Library)

کتابخانه فنی تفلیس

کتابخانه فنی سابق دانشگاه تفلیس در سال 1985 ساخته شده و شکوه و زیبایی خود را از دست داده است. این ساختمان بزرگ و باریک است و دو حفره بزرگ سیمانی در بخش انتهایی دارد. ساختمان شبیه آکوردئون یا صفحه کلید با ردیفی از فضاهای خالی و کامل باز است تا ستون‌ها را مثل دیرک‌ها حمایت کند. 

نمایشگاه گرجستان (Expo Georgia)

در نمایشگاه گرجستان معمولا نمایشگاه‌های دستاوردهای صنعتی و کشاورزی جمهوری شوروی برگزار می‌شد

 

نمایشگاه گرجستان بین سال‌های 1961 تا 1971 ساخته شده و تنها مرکز کنوانسیون این کشور است که میزبان نمایشگاه‌های تجاری و انواع کنفرانس‌ها و رویدادهای مختلف بوده است. این مجموعه هنوز شامل 11 عمارت، یک گلخانه، چند استخر و یک پارک است.

اینجا معمولا نمایشگاه‌های دستاوردهای صنعتی و کشاورزی جمهوری شوروی برگزار می‌شد. با این حال بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار و به شرکت سهامی تبدیل شد، اما کاربری خود را هنوز هم حفظ کرده است.

اگر  فرصت داشتید، در اطراف پارک قدم بزنید و مجسمه‌های مختلف و حجاری‌ها و نقوش برجسته آن دوران را تحسین کنید. 

وزارت ترابری

ساختمان وزارت ترابری تفلیس

ساختمان سابق وزارت ترابری، اکنون دفتر مرکزی یکی از بانک‌های مهم گرجستان (بانک گرجستان) است. این ساختمان در سال 1974 تکمیل شد و به خاطر طراحی خاص‌اش، یکی از مشهورترین شاهکارهای شوروی در تفلیس محسوب می‌شود. این بنا در 18 طبقه و توسط معماران گرجستانی، روی تپه‌ای شیب‌دار ساخته شده است. این ساختمان از زوایای مختلف شبیه این است که 5 سازه افقی آن روی هم قرار گرفته است.

ساختمان پست مرکزی و تلگراف

ساختمان پست مرکزی و تلگراف تفلیس

شرکت Raddison Blu قصد دارد هتلی 5 ستاره به نام «رادیسون بلو تلگراف» در این ساختمان افتتاح کند

ساختمانی که سابقا ساختمان پست مرکزی و تلگراف بود، در خیابان اصلی تفلیس، خیابان روستاولی، قرار دارد. این بنا در سال 1980  ساخته شد و تکمیل آن حدود یک دهه به طول انجامید. در سال 2016 اعلام شد که شرکت Raddison Blu قصد دارد در سال‌های آتی هتلی 5 ستاره به نام «رادیسون بلو تلگراف» در این ساختمان افتتاح کند. امروزه یک سوپر مارکت و رستوران فست فود وندی (Wendy’) در طبقه همکف این ساختمان مشغول به کار هستند. 

تالار کنفرانس دانشکده فنی صنعتی

تالار کنفرانس دانشکده فنی صنعتی تفلیس

تالار کنفرانس دانشکده فنی صنعتی در سال 1976 ساخته شد و یکی از آن ساختمان‌هایی است که متروک شد و هنوز هم بی‌استفاده مانده و در انتظار بازسازی است. این تالار کنفرانس نمای بیرونی پیچیده‌ای دارد و ویژگی‌های معماری مدرنیسم و آینده‌گرایی دارد. با این حال امروزه این نمای سردر کمی تخریب شده و خوابگاه‌ها و کلاس‌های سابق دانشکده توسط آواره‌ها و پناهجوهایی از درگیری‌های گذشته منطقه اشغال شده است. 

محل عروسی

کاخ عروسی تفلیس

سبک معماری این بنا ترکیبی از اکسپرسیونیسم دهه 20 میلادی و کلیسای قرون وسطایی گرجستانی است

محل عروسی که معمولا آن را «کاخ تشریفات» می‌نامند، در سال 1984 به‌عنوان محلی برای برگزاری عروسی ساخته شده است. سبک معماری این بنا ترکیبی از اکسپرسیونیسم دهه 20 میلادی و کلیسای قرون وسطایی گرجستانی است که در همان دوران با انتقاداتی همراه بوده است. در کنار مراسم‌های عروسی، اینجا میزبان مارگارت تاچر در سال 1987 و همچنین محل عروسی خواننده مشهور، Ian Gillan در سال 1990 بوده است. این کاخ در سال 2002 توسط Badri Patarkatsishvili خریداری شد تا اقامتگاه شخصی او باید، اما پس از مرگ او، این ساختمان در سال 2013 به یک شرکت خصوصی اجاره داده شد. این شرکت مراسم‌های عروسی رویدادهای اینچنینی را سازماندهی می‌کند. 

موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی تفلیس

موزه باستان شناسی در سال 1988 توسط معماران گرجی ساخته شد و به راحتی از جاده اصلی و یک مسیر خاکی می‌توان به اینجا رسید. این بنا سازه‌ای کاملا متقارن است و یک مجسمه مربع شکل بزرگ که حجاری و نوقش برجسته انتزاعی به سبک دوران شوروی است، در نمای آن دیده می‌شود. شما می‌توانید یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌ها را در این بنا مشاهده کنید، جایی که میزها،  قفسه‌ها و نمایشگاه‌های قدیمی را می‌بینید که شروع به فرو ریختن و پوسیدن کرده‌اند.

لاگونا وره (Laguna Vere)

لاگونا وره تفلیس

لاگونا وره در سال 1978 افتتاح شد و اولین مرکز آموزشی ورزش‌های آبی در منطقه قفقاز بود

این مجموعه در ابتدا با نام «Leninist Komsomol» خوانده می‌شد. لاگونا وره در سال 1978 افتتاح شد و اولین مرکز آموزشی ورزش‌های آبی در منطقه قفقاز بود. لاگونا وره دارای استانداردهای بین‌المللی بود، بدون اینکه نمونه‌ای مشابه و قابل قیاس در کشورهای عضو اتحادیه جماهیر شوروی داشته باشد. مرکز ورزش‌های آبی سابق، بعدها نام لاگونا وره به خود گرفت. این مجموعه مدت‌ها بعد از فروپاشی شوروی مشغول به فعالیت بود، اما امروزه اینجا نیز در فهرست مکان‌های متروکه گرجستان قرار دارد که در انتظار بازسازی و مرمت است. مجموعه لاگونا وره شامل ساختمان مطبوعات، سکوی تماشاگران با ظرفیت 5500 نفر و 3 استخر با اندازه‌های مختلف می‌شود. 

کاخ ورزش

کاخ ورزش تفلیس

کاخ ورزش تفلیس، یک مجموعه ورزشی سرپوشیده، هنوز محل برگزاری رقابت‌های هندبال، بسکتبال، جودو، بوکس، تنیس و سایر رشته‌های ورزشی است. گاهی اوقات کنسرت‌های هم هنرمندان محلی و هم بین‌المللی در این مجموعه برگزرا می‌شود. کاخ ورزش در سال 1961 ساخته شده و برای مسابقات بسکتبال تیم محلی دینامو تفلیس استفاده می‌شد. اینجا هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های ورزشی برای بازی‌های بسکتبال در تمام کشورهای سابق شوروی به شمار می‌رود. 

ایستگاه راه‌آهن تفلیس

ایستگاه راه آهن تفلیس

امروزه اینجا هم  ایستگاه راه‌آهن است و هم یک مرکز خرید بزرگ

ایستگاه راه‌آهن تفلیس در ابتدا در سال 1872 ساخته شد، اما بعدا در معماری آن تغییرات مختلفی انجام شد. امروزه اینجا هم  ایستگاه راه‌آهن است و هم یک مرکز خرید بزرگ. در سال 1940 اولین ساختمان تخریب و ساختمان جدید که منعکس‌کننده معماری استالینی بود، جایگزین شد. 40 سال بعد، این بنا دوباره تخریب و به جای آن یک ساختمان به سبک معماری زبره‌کاری (بروتالیسم) ساخته شد. 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

پشتوانه علمی در سیاستگذاری‌ها ضروری است

احتمال وقوع فاجعه دروازه قرآن شیراز در اتوبان امام علی/ وقوع سیلاب در اتوبان‌های شمالی_جنوبی محتمل است/تونل‌های زیر اتوبان‌های تهران‌ پاسخگوی دبی سیلاب‌های شدید نیستند

شهردار ساری معاون وزیر راه و شهرسازی شد

مقررات ملی ساختمان اصلاح می‌شود/بازنگری در آیین‌نامه‌ها و فعالیت‌های مهندسی

امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات راه و مسکن با برنامه اسکان بشر ملل متحد

نشست یک‌روزه سیل برگزار می‌شود

نشست بررسی تحلیلی حوادث سیل‌های اخیر با حضور اساتید و مسئولان

کارگاه آموزشی تخصصی پایش و ارزیابی خطر حوادث و بلایا برگزار می شود

ضرورت توجه به آثار اقتصادی واجتماعی طرح عرضه و تولید مسکن در شهرهای جدید از ابتدای طرح / استفاده حداکثری از ظرفیت طرح‌های جامع و تفصیلی موجود

قانون ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه باید ضمانت اجرایی داشته باشد

اصفهان توان توسعه افقی را ندارد !

تمدید فراخوان دفاتر تسهیل‌گری و نهاد توسعه محله در بافت‌های ناکارآمد شهر

نو آوری در مصالح ساختمانی ...

معاملات مسکن کاهش شدیدی داشته است/ افزایش تولید مسکن در دستور کار دولت

یادبودهای 29 فروردین ماه ...

بیمارستان‌های احداث شده توسط سازمان مجری در مناطق سیل‌زده مشکل سازه‌ای و خدمات‌رسانی ندارند/ ارایه امدادهای بیمارستانی هوایی در پلدختر

عملیاتی شدن بیش از 60 پروژه در حوزه طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران منصوب شد

بزرگراه امام علی در زمان سیلاب یک رودخانه تمام عیار است!

بازبینی طرح احیا و ساماندهی رودخانه درکه

شهرداری اطلاعات 62 برج-باغ را منتشر کند

حذف دستکاری در طبیعت، مهمترین راهکار مقابله با سیل/ رعایت مقررات ملی، اولین شرط شهرسازی هوشمند

یادبودهای 24 فروردین ماه ...

طراحی میدان یادبود : پروژه ای از لمینت های چوب سخت

کسب جایزه معماری پایدار 2019 توسط روزانا مونتیال

باید در معماری امروز پسرفت را تجربه کنیم / حوزه نقد معماری کشور بکر است / جای خالی رسانه‌های فعال در معماری ملموس است

ارتقای کیفیت سکونتگاه های شهری از مهمترین اولویت هایم است

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت راه و شهرسازی را منصوب کرد

دبیرخانه انتقال پایتخت در وزارت راه تشکیل می‌شود/ 5 شهر؛ گزینه مرکز سیاسی اداری ایران

ورود شورای عالی شهر سازی به ساخت و ساز در حریم رودخانه ها در اولین جلسه 98/ تغییر در طرح جامع استان‌ها برای پایه‌گذاری یک شهر مصون و ایمن

پیگیری آغار عملیات اجرایی شش شهر جدید در سال 98 / ساخت شهرک‌های اقامتی در نوار شمالی کشور به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرهای در سال جاری است/ تلاش برای بهره‌برداری از چهار محور دسترسی شهرهای صدرا، علوی و سهند به شهر مادر تا پایان امسال

یادبودهای 20 فروردین ماه ...

بررسی مباحث بینارشته‌ای معماری / روایت محمدمهدی محمودی از نشست "آب و قنات"

تداوم آبگرفتگی هزینه‌های بازسازی و بهسازی را افزایش می‌دهد

برخورد جدی‌تر با ساختمان‌های ناایمن/عدم صرفه اقتصادی ایمن‌سازی برای صاحبان ملک و سرقفلی

چند نکته درباره سیل‌های اخیر

تمرکز زدایی نیاز ضروری پایتخت است

مروری بر عملکرد مدیریت شهری تهران در تأمین حقوق شهروندان

جای خالی تخصص معماری در شهرها فاجعه آفرین است / صدمات گسترده سیل اخیر حاصل عدم اعمال قوانین نظام مهندسی است / پتانسیل کافی برای رشد و رونق تولید ملی در عرصه معماری را داریم

بازار مسکن به کدام سو می‌رود؟ !

شبکه فاضلاب، یکی از دلایل تشدید فرونشست در تهران اعلام شده؛ ابزار نوین رصد معابر تهیه شود

سیل‌های اخیر بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور آسیب وارد کرد/ ترمیم سریع خسارات و ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار وزارت راه و شهر سازی است/ مفروضات مهندسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد

تدوین و بازنگری طرح جامع مسکن به صورت فرا وزارتخانه‌ای با محوریت وزارت راه و شهرسازی/ رایزنی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف در حال انجام است/ توجه طرح جامع مسکن بر میزان خطرپذیری در سطح کشور

یادبودهای 19 فروردین ماه ...

آموزش مهندسی نما در مرکز معماری ایران

کارگاه مسابقه استارت آپ‌های معماری و شهرسازی برگزار می‌شود

در سال 98 ساخت 100 هزار واحد مسکونی را محقق می کنیم/ بازآفرینی به تنهایی کار ما نیست

تدوین طرح جامع حفاظت از سیل صرفا کاغذبازی است/ مشکل اصلی فقدان ضمانت اجرایی قوانین است

استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه و افزایش توان اجرایی/ سهیمه‌بندی شدن مصالح و قیر موجب ارتقا توان اجرایی می‌شود

جزئیات اولین جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در سال 98