آخرین مطالب

تدوین طرح جامع حفاظت از سیل صرفا کاغذبازی است/ مشکل اصلی فقدان ضمانت اجرایی قوانین است نظام مهندسی

تدوین طرح جامع حفاظت از سیل صرفا کاغذبازی است/ مشکل اصلی فقدان ضمانت اجرایی قوانین است

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - به گزارش خبرنگار «صما» طی روزهای اخیر محمد اسلامی ضمن بیان اقدامات انجام شده برای سیل زدگان درعین حال گفت: مهندسی رودخانه و طرح جامع حفاظت از سیل باید در دستور کار قرار گیرد. به کمک هیأت دولت باید دستورالعمل ها و بخشنامه هایی را در مسیر شهرسازی صحیح به کار بگیریم.

دکترناصرکرمی- اقلیم شناس- درگفت وگوی اختصاصی با خبرنگار «صما» در واکنش به اظهارت وزیر راه گفت: اساسا در حوزه ساخت و سازهای شهری،نباید تصور کرد که مشکل اصلی خلاء قوانین است چرا که حتی اگرقوانین چهل سال پیش نیزدر حوزه ساخت و سازشهری اجرایی شود،بسیاری از قوانین از کارآمدی لازم درزمان فعلی برخوردارهستند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بسیاری از واحدهای مسکونی که در حریم رودخانه ها ساخته شده اند،دارای اسناد رسمی هستند که خدمات رسانی به آنها از سوی دستگاه های خدمات رسان انجام شده است،و بنابراین این امر بیانگرآن است که مشکل اصلی، متولیان و نهادهای مربوطه هستند که به راحتی قوانین و ضوابط شهرسازی را زیر پا می‌گذارند.

این کارشناس محیط زیست همچنین با ذکرمثالی ادامه داد: به عنوان مثال در حالی که بر اساس قوانین موجود ساخت وسازدر حریم رودخانه غیرمجازاست اما همچنان که شاهد هستیم با ساخت و سازهای غیرمجازدرحریم رودخانه در شهر شیراز خسارت‌های جانی و مالی بی‌شماری به بارآمد.

وی با طرح این سوال که آیا گمان می‌شود که شهردار پیشین شیراز که مجوز چنین ساخت و سازهایی را صادر کرده و به صورت غیرمستیقم در ایجاد خسارت‌های مالی و جانی دراین شهر مقصر بوده است محاکمه خواهد شد؟تاکید کرد: بدون شک پاسخ این سوال منفی است و نه تنها هیچ نوع محکومیتی برای وی صادر نخواهد شد بلکه با گذشت زمان، مجددا همه چیز به روال سابق باز خواهد گشت.

استاد دانشگاه ترونهایم ادامه داد: حتی بشر اولیه نیز به این مساله آگاه بوده است که نباید در حریم رودخانه و دریا و... ، سکنی گزیند اما متاسفانه ما شاهد هستیم که درحال حاضر ساخت و سازهای انبوه در حریم رودخانه ها و دریا صورت می‌گیرد که نتایج آن ایجاد خسارت‌های جانی و مالی گسترده است.

کرمی ادامه داد: همچنان که در حال حاضر بر روی گسل‌های پر خطر زلزله در شمال تهران، شاهد ساخت برج های بلند مرتبه هستیم به همان نسبت نابهنجاری‌های ساخت و ساز نیز در حریم رودخانه و حریم دریا و... نیز وجود دارد.

این اقلیم شناس همچنین گفت: این امر در حالی است که بر اساس قوانین و ضوابط شهری که چندین دهه از زمان تدوین آن می گذرد، عملا ساخت و ساز در حریم رودخانه و دریا ممنوع است.

وی ادامه داد: در حالی این بی ضابطگی برروند ضوابط ساخت و سازهای ما حاکم است که در کشورهای پیشرفته ضوابط سخت گیرانه ای بر توسعه شهری حاکم است به طوری که به عنوان مثال در کشور نروژ حتی برای تعویض درب و پنچره منازل می بایست با شهرداری هماهنگی های لازم صورت بگیرد.

کرمی تاکید کرد: اما متاسفانه در کشور ما تمامی این ساخت و سازهای غیرمجاز، دارای مجوز رسمی از دستگاه های ذی ربط هستند و سایر نهادهای خدمات رسان شامل آب ، برق و گاز نیز اقدام به خدمت رسانی به این ساخت و سازها می‌کنند.

وی گفت: تا زمانی که ضمانتی برای اجرای قوانین در حوزه ساخت و ساز وجود نداشته باشد، اساسا تدوین هر نوع آیین نامه هیچ فایده‌ای ندارد و این صرفا اصحاب و سرداران بورکراسی هستند که به تدوین آیین نامه های کاغذی علاقه‌مند هستند، در حالی که معضل اصلی نبود ضمانت اجرای قوانین است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد