آخرین مطالب

سیل‌های اخیر بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور آسیب وارد کرد/ ترمیم سریع خسارات و ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار وزارت راه و شهر سازی است/ مفروضات مهندسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد مدیریت بحران

سیل‌های اخیر بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور آسیب وارد کرد/ ترمیم سریع خسارات و ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار وزارت راه و شهر سازی است/ مفروضات مهندسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - محمد اسلامی با اشاره به تاثیر سیل بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور، گفت: ترمیم سریع راه‌های آسیب‌دیده و ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازیف محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با برنامه رادیویی جوان ایرانی سلام، با اشاره به سیلاب‌های اخیر در نقاط مختلف کشور گفت: بعد از سال‌ها خشکسالی در رحمت الهی باز و سرزمین ما سیراب شد. طبیعتا این بارش‌ها موجب جاری شدن آب‌های سطحی شد و روان آب‌ها در 24 استان خساراتی را به بار آوردند و از جمله عزیزانی از دست رفتند. من به کسانی که عزیزان خود را در جریان این سیل از دست دادند، عرض تسلیت و با تمام  کسانی که مال و خانه و زندگیشان دچار ابگرفتگی شد، ابراز همدردی می‌کنم.

اسلامی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی متولی هواشناسی در کشور است، گفت: با روند توسعه‌ای که در سازمان هواشناسی اتفاق افتاده، این سازمان به طور دقیق قابلیت پیش‌بینی سامانه‌های بارشی را دارد. یعنی می‌تواند حجم بارش‌ها را برآورد کند و  در مورد طغیان رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌هاپیش‌آگهی، هشدار و اخطار دهد. بحمدالله این کار در نیمه دوم اسفند در استان‌های مختلف انجام شد و اطلاع‌رسانی‌ها موجب شد که ستادهای بحران جلسات اضطراری تشکیل دهند و تمهیداتی را اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: در استان‌های مختلف، اقدامات گوناگون پیشگیرانه انجام شد که نتایج خوبی در برداشت. در اثر این اقدامات، جز در شهر شیراز، جاری شدن سیل مردم را غافلگیر نکرد. در شهر شیراز نیز به‌رغم پیش بینی بارش‌ها، مدیران شهری تصور نمی‌کردند که در چنین نقطه‌ای از شهر رودخانه تصرف شده و موجب سیل می‌شود. 

آب گرفتگی 12 هزار کیلومتر راه

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مسدود شدن برخی از راه‌های کشور در اثر سیل اشاره کرد و گفت: در مناطقی که رودخانه ظرفیت حجم آب را داشت، آب به سلامتی عبور کرد. اما در مناطقی که رودخانه‌ها گنجایش نداشتند، مسیر آن‌ها تصرف شده بود و یا در حاشیه و حریم آن‌ها احداثاتی رخ داده بود، سیلاب رخ داد.

وی افزود: در حدود شش هزار نقطه، 12 هزار کیلومتر از راه‌های روستایی، فرعی و شریانی که شامل برخی آزادراه‌ها نیز می‌شد، شامل آب بردگی، آب شستگی، فرونشست، ریزش و رانش شد و این اتفاق در شرایطی رخ داد که همزمان با سفرهای نوروزی و عبور و مرور زیاد مواجه بودیم.

اسلامی با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای بازگشایی انسداد مسیرها گفت: حدود 12 هزار نفر از راهداران با بکارگیری حدود 9 هزار ماشین آلات، ضمن انجام عملیات راهداری، با بکارگیری کلیه امکاناتی که سایر دستگاه‌ها و پیمانکاران بخش خصوصی در اختیار سازمان راهداری گذاشتند، برای باز نگه داشتن راه‌ها اقدام کردند.

وی از اطلاع رسانی دقیق انسداد راه‌ها در اپلیکیشن و سامانه 141 خبر داد و افزود: راهداران با 221 نقطه‌ای که راه‌های اصلی دچار انسداد شد، با ایجاد راه جایگزین یا با رفع انسداد، مسیر را باز کردند. امروز از آن 221 نقطه، 210 نقطه باز هست. البته این به ان معنی است که در این مسیرها راه موقت برای عبور ایمن ایجاد شده است.

ترمیم سریع تخریب‌ها در دستور کار است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای ترمیم خسارت‌ها و پیشگیری از حوادث مشابه در ایندهف سه گام به صورت موازی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، گفت: اولین اقدام آسیب شناسی است. حجم بارش‌های اخیر بیش از 3 برابر دوره بلندمدت بود و این به آن معنی است که مفروضات مهندسی ما در برخی استان‌ها باید بازنگری شود. در این مناطق برای عبور آب به نحوی که پل‌ها آسیب نبینند، تمهیدات مکمل اتخاذ خواهد شد و به همین منظور کمیته فنی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است.

اسلامی ادامه داد: گام دوم ترمیم آسیب دیدگی‌ها است. این ترمیم‌ها شامل پروژه‌های گوناگونی است که در برخی از آن‌ها باید اقدامات استحکام بخشی در مسیر باقی مانده نیز صورت بگیرد. همچنین ترمیم و ایجاد ابنیه در راه‌های فرعی و روستایی و بهسازی این مسیرها که با آب شستگی مواجه بوده، با بکارگیری همه ظرفیت‌ها در دستور کار قرار دارد. 

وی افزود: گام سوم نیز اقداماتی است که باید برای احداث واریانت و گذر متفاوت در برخی مسیرها انجام دهیم. به عنوان مثال چند کیلومتر از جاده خرم‌آباد به پلدختر به طور کامل تخریب شده و باید جایگزینی برای ان احداث شود. بر اساس بررسی‌های اولیه برای آنکه آسیب‌ها را به حداقل برسد، احتمالا باید تونل‌هایی در مقاطعی از این مسیر احداث شود. مطالعات اولیه این اقدام در دستور کار قرار دارد. 

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به منابع مالی مورد نیاز برای ترمیم مسیرهای تخریب شده گفت: این اقدامات منابع قابل ملاحظه‌ای نیاز دارد که باید از سوی دولت تامین شود. در حال حاضر ستاد بحران و وزارت کشور اطلاعات آسیب‌های زیرساخت‌ها در اثر سیل را جمع آوری کردند و وزارت راه و شهرسازی مشغول تهیه گزارشی است که به هیات دولت ارائه کند.

وی با تاکید بر ضرورت ترمیم سریع راه‌های تخریب شده افزود: در ایم مسیر راهی به جز سرعت عمل نداریم. البته دقت و رعایت استانداردها هم باید ملاک عمل باشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

پشتوانه علمی در سیاستگذاری‌ها ضروری است

احتمال وقوع فاجعه دروازه قرآن شیراز در اتوبان امام علی/ وقوع سیلاب در اتوبان‌های شمالی_جنوبی محتمل است/تونل‌های زیر اتوبان‌های تهران‌ پاسخگوی دبی سیلاب‌های شدید نیستند

شهردار ساری معاون وزیر راه و شهرسازی شد

مقررات ملی ساختمان اصلاح می‌شود/بازنگری در آیین‌نامه‌ها و فعالیت‌های مهندسی

امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات راه و مسکن با برنامه اسکان بشر ملل متحد

نشست یک‌روزه سیل برگزار می‌شود

نشست بررسی تحلیلی حوادث سیل‌های اخیر با حضور اساتید و مسئولان

کارگاه آموزشی تخصصی پایش و ارزیابی خطر حوادث و بلایا برگزار می شود

ضرورت توجه به آثار اقتصادی واجتماعی طرح عرضه و تولید مسکن در شهرهای جدید از ابتدای طرح / استفاده حداکثری از ظرفیت طرح‌های جامع و تفصیلی موجود

قانون ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه باید ضمانت اجرایی داشته باشد

اصفهان توان توسعه افقی را ندارد !

تمدید فراخوان دفاتر تسهیل‌گری و نهاد توسعه محله در بافت‌های ناکارآمد شهر

نو آوری در مصالح ساختمانی ...

معاملات مسکن کاهش شدیدی داشته است/ افزایش تولید مسکن در دستور کار دولت

یادبودهای 29 فروردین ماه ...

بیمارستان‌های احداث شده توسط سازمان مجری در مناطق سیل‌زده مشکل سازه‌ای و خدمات‌رسانی ندارند/ ارایه امدادهای بیمارستانی هوایی در پلدختر

عملیاتی شدن بیش از 60 پروژه در حوزه طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران منصوب شد

بزرگراه امام علی در زمان سیلاب یک رودخانه تمام عیار است!

بازبینی طرح احیا و ساماندهی رودخانه درکه

شهرداری اطلاعات 62 برج-باغ را منتشر کند

حذف دستکاری در طبیعت، مهمترین راهکار مقابله با سیل/ رعایت مقررات ملی، اولین شرط شهرسازی هوشمند

یادبودهای 24 فروردین ماه ...

طراحی میدان یادبود : پروژه ای از لمینت های چوب سخت

کسب جایزه معماری پایدار 2019 توسط روزانا مونتیال

باید در معماری امروز پسرفت را تجربه کنیم / حوزه نقد معماری کشور بکر است / جای خالی رسانه‌های فعال در معماری ملموس است

ارتقای کیفیت سکونتگاه های شهری از مهمترین اولویت هایم است

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت راه و شهرسازی را منصوب کرد

دبیرخانه انتقال پایتخت در وزارت راه تشکیل می‌شود/ 5 شهر؛ گزینه مرکز سیاسی اداری ایران

ورود شورای عالی شهر سازی به ساخت و ساز در حریم رودخانه ها در اولین جلسه 98/ تغییر در طرح جامع استان‌ها برای پایه‌گذاری یک شهر مصون و ایمن

پیگیری آغار عملیات اجرایی شش شهر جدید در سال 98 / ساخت شهرک‌های اقامتی در نوار شمالی کشور به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرهای در سال جاری است/ تلاش برای بهره‌برداری از چهار محور دسترسی شهرهای صدرا، علوی و سهند به شهر مادر تا پایان امسال

یادبودهای 20 فروردین ماه ...

بررسی مباحث بینارشته‌ای معماری / روایت محمدمهدی محمودی از نشست "آب و قنات"

تداوم آبگرفتگی هزینه‌های بازسازی و بهسازی را افزایش می‌دهد

برخورد جدی‌تر با ساختمان‌های ناایمن/عدم صرفه اقتصادی ایمن‌سازی برای صاحبان ملک و سرقفلی

چند نکته درباره سیل‌های اخیر

تمرکز زدایی نیاز ضروری پایتخت است

مروری بر عملکرد مدیریت شهری تهران در تأمین حقوق شهروندان

جای خالی تخصص معماری در شهرها فاجعه آفرین است / صدمات گسترده سیل اخیر حاصل عدم اعمال قوانین نظام مهندسی است / پتانسیل کافی برای رشد و رونق تولید ملی در عرصه معماری را داریم

بازار مسکن به کدام سو می‌رود؟ !

شبکه فاضلاب، یکی از دلایل تشدید فرونشست در تهران اعلام شده؛ ابزار نوین رصد معابر تهیه شود

سیل‌های اخیر بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور آسیب وارد کرد/ ترمیم سریع خسارات و ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار وزارت راه و شهر سازی است/ مفروضات مهندسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد

تدوین و بازنگری طرح جامع مسکن به صورت فرا وزارتخانه‌ای با محوریت وزارت راه و شهرسازی/ رایزنی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف در حال انجام است/ توجه طرح جامع مسکن بر میزان خطرپذیری در سطح کشور

یادبودهای 19 فروردین ماه ...

آموزش مهندسی نما در مرکز معماری ایران

کارگاه مسابقه استارت آپ‌های معماری و شهرسازی برگزار می‌شود

در سال 98 ساخت 100 هزار واحد مسکونی را محقق می کنیم/ بازآفرینی به تنهایی کار ما نیست

تدوین طرح جامع حفاظت از سیل صرفا کاغذبازی است/ مشکل اصلی فقدان ضمانت اجرایی قوانین است

استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه و افزایش توان اجرایی/ سهیمه‌بندی شدن مصالح و قیر موجب ارتقا توان اجرایی می‌شود

جزئیات اولین جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در سال 98