آخرین مطالب

سیل‌های اخیر بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور آسیب وارد کرد/ ترمیم سریع خسارات و ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار وزارت راه و شهر سازی است/ مفروضات مهندسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد مدیریت بحران

سیل‌های اخیر بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور آسیب وارد کرد/ ترمیم سریع خسارات و ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار وزارت راه و شهر سازی است/ مفروضات مهندسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - محمد اسلامی با اشاره به تاثیر سیل بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور، گفت: ترمیم سریع راه‌های آسیب‌دیده و ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازیف محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با برنامه رادیویی جوان ایرانی سلام، با اشاره به سیلاب‌های اخیر در نقاط مختلف کشور گفت: بعد از سال‌ها خشکسالی در رحمت الهی باز و سرزمین ما سیراب شد. طبیعتا این بارش‌ها موجب جاری شدن آب‌های سطحی شد و روان آب‌ها در 24 استان خساراتی را به بار آوردند و از جمله عزیزانی از دست رفتند. من به کسانی که عزیزان خود را در جریان این سیل از دست دادند، عرض تسلیت و با تمام  کسانی که مال و خانه و زندگیشان دچار ابگرفتگی شد، ابراز همدردی می‌کنم.

اسلامی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی متولی هواشناسی در کشور است، گفت: با روند توسعه‌ای که در سازمان هواشناسی اتفاق افتاده، این سازمان به طور دقیق قابلیت پیش‌بینی سامانه‌های بارشی را دارد. یعنی می‌تواند حجم بارش‌ها را برآورد کند و  در مورد طغیان رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌هاپیش‌آگهی، هشدار و اخطار دهد. بحمدالله این کار در نیمه دوم اسفند در استان‌های مختلف انجام شد و اطلاع‌رسانی‌ها موجب شد که ستادهای بحران جلسات اضطراری تشکیل دهند و تمهیداتی را اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: در استان‌های مختلف، اقدامات گوناگون پیشگیرانه انجام شد که نتایج خوبی در برداشت. در اثر این اقدامات، جز در شهر شیراز، جاری شدن سیل مردم را غافلگیر نکرد. در شهر شیراز نیز به‌رغم پیش بینی بارش‌ها، مدیران شهری تصور نمی‌کردند که در چنین نقطه‌ای از شهر رودخانه تصرف شده و موجب سیل می‌شود. 

آب گرفتگی 12 هزار کیلومتر راه

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مسدود شدن برخی از راه‌های کشور در اثر سیل اشاره کرد و گفت: در مناطقی که رودخانه ظرفیت حجم آب را داشت، آب به سلامتی عبور کرد. اما در مناطقی که رودخانه‌ها گنجایش نداشتند، مسیر آن‌ها تصرف شده بود و یا در حاشیه و حریم آن‌ها احداثاتی رخ داده بود، سیلاب رخ داد.

وی افزود: در حدود شش هزار نقطه، 12 هزار کیلومتر از راه‌های روستایی، فرعی و شریانی که شامل برخی آزادراه‌ها نیز می‌شد، شامل آب بردگی، آب شستگی، فرونشست، ریزش و رانش شد و این اتفاق در شرایطی رخ داد که همزمان با سفرهای نوروزی و عبور و مرور زیاد مواجه بودیم.

اسلامی با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای بازگشایی انسداد مسیرها گفت: حدود 12 هزار نفر از راهداران با بکارگیری حدود 9 هزار ماشین آلات، ضمن انجام عملیات راهداری، با بکارگیری کلیه امکاناتی که سایر دستگاه‌ها و پیمانکاران بخش خصوصی در اختیار سازمان راهداری گذاشتند، برای باز نگه داشتن راه‌ها اقدام کردند.

وی از اطلاع رسانی دقیق انسداد راه‌ها در اپلیکیشن و سامانه 141 خبر داد و افزود: راهداران با 221 نقطه‌ای که راه‌های اصلی دچار انسداد شد، با ایجاد راه جایگزین یا با رفع انسداد، مسیر را باز کردند. امروز از آن 221 نقطه، 210 نقطه باز هست. البته این به ان معنی است که در این مسیرها راه موقت برای عبور ایمن ایجاد شده است.

ترمیم سریع تخریب‌ها در دستور کار است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای ترمیم خسارت‌ها و پیشگیری از حوادث مشابه در ایندهف سه گام به صورت موازی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، گفت: اولین اقدام آسیب شناسی است. حجم بارش‌های اخیر بیش از 3 برابر دوره بلندمدت بود و این به آن معنی است که مفروضات مهندسی ما در برخی استان‌ها باید بازنگری شود. در این مناطق برای عبور آب به نحوی که پل‌ها آسیب نبینند، تمهیدات مکمل اتخاذ خواهد شد و به همین منظور کمیته فنی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است.

اسلامی ادامه داد: گام دوم ترمیم آسیب دیدگی‌ها است. این ترمیم‌ها شامل پروژه‌های گوناگونی است که در برخی از آن‌ها باید اقدامات استحکام بخشی در مسیر باقی مانده نیز صورت بگیرد. همچنین ترمیم و ایجاد ابنیه در راه‌های فرعی و روستایی و بهسازی این مسیرها که با آب شستگی مواجه بوده، با بکارگیری همه ظرفیت‌ها در دستور کار قرار دارد. 

وی افزود: گام سوم نیز اقداماتی است که باید برای احداث واریانت و گذر متفاوت در برخی مسیرها انجام دهیم. به عنوان مثال چند کیلومتر از جاده خرم‌آباد به پلدختر به طور کامل تخریب شده و باید جایگزینی برای ان احداث شود. بر اساس بررسی‌های اولیه برای آنکه آسیب‌ها را به حداقل برسد، احتمالا باید تونل‌هایی در مقاطعی از این مسیر احداث شود. مطالعات اولیه این اقدام در دستور کار قرار دارد. 

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به منابع مالی مورد نیاز برای ترمیم مسیرهای تخریب شده گفت: این اقدامات منابع قابل ملاحظه‌ای نیاز دارد که باید از سوی دولت تامین شود. در حال حاضر ستاد بحران و وزارت کشور اطلاعات آسیب‌های زیرساخت‌ها در اثر سیل را جمع آوری کردند و وزارت راه و شهرسازی مشغول تهیه گزارشی است که به هیات دولت ارائه کند.

وی با تاکید بر ضرورت ترمیم سریع راه‌های تخریب شده افزود: در ایم مسیر راهی به جز سرعت عمل نداریم. البته دقت و رعایت استانداردها هم باید ملاک عمل باشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد