آخرین مطالب

تمرکز زدایی نیاز ضروری پایتخت است مدیریت شهری

تمرکز زدایی نیاز ضروری پایتخت است

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - روند شهر نشینی با صنعتی شدن ایران از دهه 40 آغاز و شتاب گرفت و به دلیل استقرار صنایع بزرگ و کوچک در اطراف پایتخت و کلان شهرهای اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز و ... زمینه برای مهاجرت روستاییان به شهرها فراهم شد. در این میان تهران بیشترین مهاجر را به خود جذب کرد. شهری که تا چار دهه پیش جمعیتش حدود 3 میلیون نفر بود اکنون بیشتر از10 میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است که این مسئله یک خطر بالقوه برای ساکنان این شهر به حساب می آید.شگفت آنکه 25 درصد از جمعیت کشور در استان تهران و حاشیه های آن مستقر شده اند. سیاست تمرکز زدایی از تهران و انتقال پایتخت همواره مطرح بوده و هست. این سیاست در دولت سازندگی جدی شد اما غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران دولت را قانع کرد که به جای انتقال پایتخت می توان در این شهر اتوبان در این شهر احداث و مشکل ترافیک را حل کرد. ایده ای که در عمل غلط از کار درآمد. در آن زمان کارشناسان گفتند ساخت اتوبان راهکار حل مشکل ترافیک نیست بلکه توسعه مترو برای کلان شهرها راه حل است نه ساخت اتوبان، اما مسئولان شهری به این هشدارها توجه نکردند و با ساخت اتوبان و فروش شهر از طریق تراکم بر جمعیت پایتخت افزودند. محمد علی نجفی شهردار پیشین تهران با صدور بخشنامه ای تراکم فروشی را که در واقع شهر فروشی است ممنوع کرد. اکنون تهران شهرداری دارد که سابقه زیاد در امور شهرسازی، معماری و زیست محیطی دارد.او قصد دارد تهران را شهری روان و فاقد آلودگی کند. حناچی روز گذشته در مراسم افتتاح خط 6 مترو تهران در حضور رییس جمهور اعلام کرد تهران نیاز به تمرکز زدایی دارد و لازم است حاکمیت در این باره تصمیم استراتژیک اتخاذ کند.وی همچنین گفت: سال گذشته برخلاف سال های قبل تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیلی مدارس و ادارات را نداشت و در عین حال او خبر داد که 20 درصد از آلودگی هوای تهران در سال گذشته نسبت به سال 96 کاسته شده است. همچنین در این مراسم رییس جمهور گفت: دست از سر طبیعت برداریم و به طبیعت ظلم نکنیم.

ستاره صبح-به گزارش خبرنگار ما شهردار تهران با اشاره به جزئیات سه پروژه‌ بزرگ تهران که روز گذشته توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید،گفت: کمک حاکمیت برای حل مشکل تمرکز در تهران یک ضرورت است. 

آلودگی هوا و ترافیک، 
دو معضل تهرانی ها
پیروز حناچی بابیان اینکه در نظرسنجی‌های صورت گرفته مردم تهران آلودگی هوا و ترافیک را دو معضل جدی عنوان کرده‌اند، گفت‌: علی‌رغم اینکه در تهران مشکلات زیادی وجود داشت، اما شهرداری سعی کرد که حل این دو مطالبه مردمی را در دستور کار قرار دهد.
حناچی گفت: پروسه توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو را  اصلی‌ترین پاسخ به تقاضای مردمی می دانیم و تلاش کرده و میکنیم تا حمل‌ونقل عمومی را در پایتخت افزایش دهیم. در حال‌ حاضر 2.5 میلیون سفر به‌صورت روزانه با مترو انجام می‌شود که باید این عدد به هفت میلیون سفر برسد، البته برای بهره‌برداری بهتر  از خطوط مترو  نیازمند تجهیز آن هستیم که افزایش تجهیزات نیز به خرید ارزی مربوط است که دولت باید در این زمینه  کمک کند.
وی بابیان اینکه توسعه مترو در تهران  نیازمند تغییر نگاه است، اظهار کرد:  علی‌رغم تمامی تلاش‌هایی که انجام شده هنوز نتوانسته ایم سهم خودروهای شخصی را در حمل و نقل کاهش دهیم.البته تلاش می‌کنیم تا میزان تأثیرگذاری مترو را از 15 به 50 درصد برسانیم، حناچی اعلام کرد: در حال‌ حاضر  300 کیلومتر  زیرساخت مترو در تهران داریم که تلاش می‌شود بهره‌وری آن افزایش یابد.
کاهش 20 درصدی آلودگی هوا 
شهردار تهران  بابیان اینکه شاهد کاهش 20 درصدی آلودگی هوا در تهران هستیم، گفت‌: ذرات معلق  کمتر از 2.5 میکرون سه برابر استاندارد جهانی است که تأثیر زیادی بر روی سلامت مردم دارد، در این ارتباط با کنترل معاینه فنی، جدیت پلیس و نظارت هوشمند توانستیم وضعیت هوای پایتخت را  به‌گونه‌ای کنترل کنیم که سال گذشته هیچ روز تعطیل به خاطر آلودگی هوا نبود.

لایروبی 500 کیلومتر آب های سطحی
وی گفت‌: 500 کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی لای روبی شد و نگذاشتیم که این نعمت الهی در تهران حادثه‌ساز شود. به یاد داریم که در بارندگی‌های سال 92 با میزان بارش کمتر، کنترل یکی از شریان‌های اصلی تهران را از دست دادیم . از همکارانم که در ایام عید در آماده‌باش به سر می‌بردند و به هم‌وطنان سیل‌زده نیز کمک کردند تشکر می کنم.
حناچی خطاب به رییس جمهور، افزود: مشکل تهران، مشکل تمرکز است و حل این مشکل نیازمند کمک هیئت دولت و حاکمیت است که لازم است به شکل تعادل منطقه‌ای در کل کشور تقسیم شود. امیدواریم این مهم با کمک دولت صورت بگیرد.شهردار تهران علاوه بر افتتاح خط 6 مترو به دو پروژه شهری و محیط زیستی که روز گذشته با حضور روحانی به بهره‌برداری رسید اشاره و اضافه کرد: پروژه‌ 1250 هکتار کمربند فضای سبز که یکی از راه‌های کنترل کلان‌شهرها نیز محسوب می‌شود و نیز پروژه‌ احداث 324 واحد مسکونی«امید» در بافت فرسوده منطقه 18 از جمله پروژه هایی است که در دوره جدید در حال تکمیل و پیگیری است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد