آخرین مطالب

تمرکز زدایی نیاز ضروری پایتخت است مدیریت شهری

تمرکز زدایی نیاز ضروری پایتخت است

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - روند شهر نشینی با صنعتی شدن ایران از دهه 40 آغاز و شتاب گرفت و به دلیل استقرار صنایع بزرگ و کوچک در اطراف پایتخت و کلان شهرهای اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز و ... زمینه برای مهاجرت روستاییان به شهرها فراهم شد. در این میان تهران بیشترین مهاجر را به خود جذب کرد. شهری که تا چار دهه پیش جمعیتش حدود 3 میلیون نفر بود اکنون بیشتر از10 میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است که این مسئله یک خطر بالقوه برای ساکنان این شهر به حساب می آید.شگفت آنکه 25 درصد از جمعیت کشور در استان تهران و حاشیه های آن مستقر شده اند. سیاست تمرکز زدایی از تهران و انتقال پایتخت همواره مطرح بوده و هست. این سیاست در دولت سازندگی جدی شد اما غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران دولت را قانع کرد که به جای انتقال پایتخت می توان در این شهر اتوبان در این شهر احداث و مشکل ترافیک را حل کرد. ایده ای که در عمل غلط از کار درآمد. در آن زمان کارشناسان گفتند ساخت اتوبان راهکار حل مشکل ترافیک نیست بلکه توسعه مترو برای کلان شهرها راه حل است نه ساخت اتوبان، اما مسئولان شهری به این هشدارها توجه نکردند و با ساخت اتوبان و فروش شهر از طریق تراکم بر جمعیت پایتخت افزودند. محمد علی نجفی شهردار پیشین تهران با صدور بخشنامه ای تراکم فروشی را که در واقع شهر فروشی است ممنوع کرد. اکنون تهران شهرداری دارد که سابقه زیاد در امور شهرسازی، معماری و زیست محیطی دارد.او قصد دارد تهران را شهری روان و فاقد آلودگی کند. حناچی روز گذشته در مراسم افتتاح خط 6 مترو تهران در حضور رییس جمهور اعلام کرد تهران نیاز به تمرکز زدایی دارد و لازم است حاکمیت در این باره تصمیم استراتژیک اتخاذ کند.وی همچنین گفت: سال گذشته برخلاف سال های قبل تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیلی مدارس و ادارات را نداشت و در عین حال او خبر داد که 20 درصد از آلودگی هوای تهران در سال گذشته نسبت به سال 96 کاسته شده است. همچنین در این مراسم رییس جمهور گفت: دست از سر طبیعت برداریم و به طبیعت ظلم نکنیم.

ستاره صبح-به گزارش خبرنگار ما شهردار تهران با اشاره به جزئیات سه پروژه‌ بزرگ تهران که روز گذشته توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید،گفت: کمک حاکمیت برای حل مشکل تمرکز در تهران یک ضرورت است. 

آلودگی هوا و ترافیک، 
دو معضل تهرانی ها
پیروز حناچی بابیان اینکه در نظرسنجی‌های صورت گرفته مردم تهران آلودگی هوا و ترافیک را دو معضل جدی عنوان کرده‌اند، گفت‌: علی‌رغم اینکه در تهران مشکلات زیادی وجود داشت، اما شهرداری سعی کرد که حل این دو مطالبه مردمی را در دستور کار قرار دهد.
حناچی گفت: پروسه توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو را  اصلی‌ترین پاسخ به تقاضای مردمی می دانیم و تلاش کرده و میکنیم تا حمل‌ونقل عمومی را در پایتخت افزایش دهیم. در حال‌ حاضر 2.5 میلیون سفر به‌صورت روزانه با مترو انجام می‌شود که باید این عدد به هفت میلیون سفر برسد، البته برای بهره‌برداری بهتر  از خطوط مترو  نیازمند تجهیز آن هستیم که افزایش تجهیزات نیز به خرید ارزی مربوط است که دولت باید در این زمینه  کمک کند.
وی بابیان اینکه توسعه مترو در تهران  نیازمند تغییر نگاه است، اظهار کرد:  علی‌رغم تمامی تلاش‌هایی که انجام شده هنوز نتوانسته ایم سهم خودروهای شخصی را در حمل و نقل کاهش دهیم.البته تلاش می‌کنیم تا میزان تأثیرگذاری مترو را از 15 به 50 درصد برسانیم، حناچی اعلام کرد: در حال‌ حاضر  300 کیلومتر  زیرساخت مترو در تهران داریم که تلاش می‌شود بهره‌وری آن افزایش یابد.
کاهش 20 درصدی آلودگی هوا 
شهردار تهران  بابیان اینکه شاهد کاهش 20 درصدی آلودگی هوا در تهران هستیم، گفت‌: ذرات معلق  کمتر از 2.5 میکرون سه برابر استاندارد جهانی است که تأثیر زیادی بر روی سلامت مردم دارد، در این ارتباط با کنترل معاینه فنی، جدیت پلیس و نظارت هوشمند توانستیم وضعیت هوای پایتخت را  به‌گونه‌ای کنترل کنیم که سال گذشته هیچ روز تعطیل به خاطر آلودگی هوا نبود.

لایروبی 500 کیلومتر آب های سطحی
وی گفت‌: 500 کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی لای روبی شد و نگذاشتیم که این نعمت الهی در تهران حادثه‌ساز شود. به یاد داریم که در بارندگی‌های سال 92 با میزان بارش کمتر، کنترل یکی از شریان‌های اصلی تهران را از دست دادیم . از همکارانم که در ایام عید در آماده‌باش به سر می‌بردند و به هم‌وطنان سیل‌زده نیز کمک کردند تشکر می کنم.
حناچی خطاب به رییس جمهور، افزود: مشکل تهران، مشکل تمرکز است و حل این مشکل نیازمند کمک هیئت دولت و حاکمیت است که لازم است به شکل تعادل منطقه‌ای در کل کشور تقسیم شود. امیدواریم این مهم با کمک دولت صورت بگیرد.شهردار تهران علاوه بر افتتاح خط 6 مترو به دو پروژه شهری و محیط زیستی که روز گذشته با حضور روحانی به بهره‌برداری رسید اشاره و اضافه کرد: پروژه‌ 1250 هکتار کمربند فضای سبز که یکی از راه‌های کنترل کلان‌شهرها نیز محسوب می‌شود و نیز پروژه‌ احداث 324 واحد مسکونی«امید» در بافت فرسوده منطقه 18 از جمله پروژه هایی است که در دوره جدید در حال تکمیل و پیگیری است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

پشتوانه علمی در سیاستگذاری‌ها ضروری است

احتمال وقوع فاجعه دروازه قرآن شیراز در اتوبان امام علی/ وقوع سیلاب در اتوبان‌های شمالی_جنوبی محتمل است/تونل‌های زیر اتوبان‌های تهران‌ پاسخگوی دبی سیلاب‌های شدید نیستند

شهردار ساری معاون وزیر راه و شهرسازی شد

مقررات ملی ساختمان اصلاح می‌شود/بازنگری در آیین‌نامه‌ها و فعالیت‌های مهندسی

امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات راه و مسکن با برنامه اسکان بشر ملل متحد

نشست یک‌روزه سیل برگزار می‌شود

نشست بررسی تحلیلی حوادث سیل‌های اخیر با حضور اساتید و مسئولان

کارگاه آموزشی تخصصی پایش و ارزیابی خطر حوادث و بلایا برگزار می شود

ضرورت توجه به آثار اقتصادی واجتماعی طرح عرضه و تولید مسکن در شهرهای جدید از ابتدای طرح / استفاده حداکثری از ظرفیت طرح‌های جامع و تفصیلی موجود

قانون ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه باید ضمانت اجرایی داشته باشد

اصفهان توان توسعه افقی را ندارد !

تمدید فراخوان دفاتر تسهیل‌گری و نهاد توسعه محله در بافت‌های ناکارآمد شهر

نو آوری در مصالح ساختمانی ...

معاملات مسکن کاهش شدیدی داشته است/ افزایش تولید مسکن در دستور کار دولت

یادبودهای 29 فروردین ماه ...

بیمارستان‌های احداث شده توسط سازمان مجری در مناطق سیل‌زده مشکل سازه‌ای و خدمات‌رسانی ندارند/ ارایه امدادهای بیمارستانی هوایی در پلدختر

عملیاتی شدن بیش از 60 پروژه در حوزه طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران منصوب شد

بزرگراه امام علی در زمان سیلاب یک رودخانه تمام عیار است!

بازبینی طرح احیا و ساماندهی رودخانه درکه

شهرداری اطلاعات 62 برج-باغ را منتشر کند

حذف دستکاری در طبیعت، مهمترین راهکار مقابله با سیل/ رعایت مقررات ملی، اولین شرط شهرسازی هوشمند

یادبودهای 24 فروردین ماه ...

طراحی میدان یادبود : پروژه ای از لمینت های چوب سخت

کسب جایزه معماری پایدار 2019 توسط روزانا مونتیال

باید در معماری امروز پسرفت را تجربه کنیم / حوزه نقد معماری کشور بکر است / جای خالی رسانه‌های فعال در معماری ملموس است

ارتقای کیفیت سکونتگاه های شهری از مهمترین اولویت هایم است

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت راه و شهرسازی را منصوب کرد

دبیرخانه انتقال پایتخت در وزارت راه تشکیل می‌شود/ 5 شهر؛ گزینه مرکز سیاسی اداری ایران

ورود شورای عالی شهر سازی به ساخت و ساز در حریم رودخانه ها در اولین جلسه 98/ تغییر در طرح جامع استان‌ها برای پایه‌گذاری یک شهر مصون و ایمن

پیگیری آغار عملیات اجرایی شش شهر جدید در سال 98 / ساخت شهرک‌های اقامتی در نوار شمالی کشور به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرهای در سال جاری است/ تلاش برای بهره‌برداری از چهار محور دسترسی شهرهای صدرا، علوی و سهند به شهر مادر تا پایان امسال

یادبودهای 20 فروردین ماه ...

بررسی مباحث بینارشته‌ای معماری / روایت محمدمهدی محمودی از نشست "آب و قنات"

تداوم آبگرفتگی هزینه‌های بازسازی و بهسازی را افزایش می‌دهد

برخورد جدی‌تر با ساختمان‌های ناایمن/عدم صرفه اقتصادی ایمن‌سازی برای صاحبان ملک و سرقفلی

چند نکته درباره سیل‌های اخیر

تمرکز زدایی نیاز ضروری پایتخت است

مروری بر عملکرد مدیریت شهری تهران در تأمین حقوق شهروندان

جای خالی تخصص معماری در شهرها فاجعه آفرین است / صدمات گسترده سیل اخیر حاصل عدم اعمال قوانین نظام مهندسی است / پتانسیل کافی برای رشد و رونق تولید ملی در عرصه معماری را داریم

بازار مسکن به کدام سو می‌رود؟ !

شبکه فاضلاب، یکی از دلایل تشدید فرونشست در تهران اعلام شده؛ ابزار نوین رصد معابر تهیه شود

سیل‌های اخیر بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور آسیب وارد کرد/ ترمیم سریع خسارات و ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار وزارت راه و شهر سازی است/ مفروضات مهندسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد

تدوین و بازنگری طرح جامع مسکن به صورت فرا وزارتخانه‌ای با محوریت وزارت راه و شهرسازی/ رایزنی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف در حال انجام است/ توجه طرح جامع مسکن بر میزان خطرپذیری در سطح کشور

یادبودهای 19 فروردین ماه ...

آموزش مهندسی نما در مرکز معماری ایران

کارگاه مسابقه استارت آپ‌های معماری و شهرسازی برگزار می‌شود

در سال 98 ساخت 100 هزار واحد مسکونی را محقق می کنیم/ بازآفرینی به تنهایی کار ما نیست

تدوین طرح جامع حفاظت از سیل صرفا کاغذبازی است/ مشکل اصلی فقدان ضمانت اجرایی قوانین است

استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه و افزایش توان اجرایی/ سهیمه‌بندی شدن مصالح و قیر موجب ارتقا توان اجرایی می‌شود

جزئیات اولین جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در سال 98