آخرین مطالب

ورود شورای عالی شهر سازی به ساخت و ساز در حریم رودخانه ها در اولین جلسه 98/ تغییر در طرح جامع استان‌ها برای پایه‌گذاری یک شهر مصون و ایمن شورای عالی شهرسازی

ورود شورای عالی شهر سازی به ساخت و ساز در حریم رودخانه ها در اولین جلسه 98/ تغییر در طرح جامع استان‌ها برای پایه‌گذاری یک شهر مصون و ایمن

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - وزیر راه و شهرسازی در بازدید از مناطق سیل‌زده استان چهارمحال و بختیاری گفت: عملکرد ستاد بحران استان در اقدامات پیش‌گیرانه و بعد از وقوع سیل خوب بوده است و برای جلوگیری از هرگونه اتفاقی باید به عنوان یک ملاحظه جدی و قاطع احداث‌های کنار رودها و مسیل‌ها جابه‌جا شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درخصوص حضور در استان چهارمحال و بختیاری و ارزیابی مدیریت بحران این استان اظهار کرد: خوشبختانه با مدیریت استاندار، همدلی نمایندگان مجلس، مسئولان استانی و امام جمعه محترم ستاد بحران عملکرد خیلی ممتازی داشت. این اقدامات هم پیش‌دستانه و هم آگاهانه بود و اقدامات انجام گرفته به صورت هماهنگ و منسجم صورت گرفت. خوشبختانه با این مجموعه اقدامات تلفات انسانی در استان نداشتیم و کسی هم آسیب ندید.

وی ادامه داد: نکته مهم که باید در این خصوص این است که باید توجه داشته باشیم این حوزه آبریز از فقر بی‌آبی رهایی پیدا کرده و سال پربرکتی را بابت حجم نزولات آسمانی داریم. به هرحال طبیعی است خسارات مالی هم داشته باشیم که این خسارات در بخشی به منازل و زندگی مردم وارد شد و در بخش دیگر هم زمین‌های زراعی، باغات، آبزی‌پروری، دامداری و هم در دیگر بخش‌ها شاهد وارد شدن خسارت بودیم.

وی افزود: در همین خصوص دولت در اولین جلسه کاری خودش در هفتم فروردین برای وضعیت مردم و خساراتی که کل استان‌ها دیده بودند یک مصوبه داشتند که شامل کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت است. به محض این‌که ارزیابی‌ها انجام شود این مبالغ قابل پرداخت بوده و اعتبار آن‌ها تامین شده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این بین اما یک ملاحظه جدی  و قاطع وجود دارد و آن این است که تمام کسانی که در مسیر رودها و حریم طغیانی قرار دارند باید جابه‌جا شوند. در همین زمینه از استاندار و تمام دستگاه‌های استانی خواهش داریم که این جابه‌جایی‌ها صورت گرفته و به یک نکته امن و بالادستی منتقل شوند تا دیگر شاهد خسارات مجدد نباشیم.

محمد اسلامی در بازدید از مناطق سیل‌زده و آسیب‌دیده استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: بیشترین خسارت‌های وارده در حوزه وزارت راه و شهرسازی است. در استان چهارمحال و بختیاری و در راه‌های روستایی که به طور طبیعی در مناطق کوهستانی قرار دارد شاهد آسیب به ابنیه‌های فنی و آب‌شستگی بوده‌ایم. خسارت‌ها برای استان و دیگر استان‌ها برآورد و ارسال شده و در جلسه آینده دولت هم درخصوص زیرساخت‌ها تصمیم خواهیم گرفت.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با تمهیدات در نظر گرفته شده امیدوار هستیم بتوانیم سه کار را موازی پیش‌ببریم. یکی از این موارد در وهله نخست در زمان خود بحران است که ما توانستیم با کمک همکاران‌مان، بخش خصوصی، مردم و نیروهای مسلح که به پشتیبانی آمدند راه‌های مسدود شده باز کنیم. خیلی از روستاهای ما دچار انسداد شدید با سقوط بهمن و سنگ شدند. امروز به جز برخی از راه‌ها که مسیر جایگزین برای آن‌ها تعریف شده‌اند و این موضوع به خاطر بحث ایمنی بود بقیه راه‌های ما باز هستند.

وی ادامه داد: در گام بعدی شروع ترمیم‌ها و در گام سوم درخصوص برخی مسیرهاست که قابل استفاده مجدد نبوده و باید جایگزین شوند و در برخی از آنها باید تونل ایجاد شود. در این بین برخی از پل‌ها هم با توجه به حجم آب و بارش‌ها که در رودخانه‌ها جریان پیدا کرده نسبت به 50 سال گذشته یک نسبت سه برابری دارد و به همین خاطر باید مفروضات مهندسی جدید ایجاد و جایگزین شود.

اسلامی تاکید کرد: همه این موارد در دستور کار است و در مورد بحث شهرسازی هم مطالعات در اولین جلسه شورای شهرسازی درخصوص شهرهایی که آسیب دیده‌اند آغاز خواهد شد و با حضور دستگاه‌های مربوط تصمیمات جدید گرفته می‌شود. در ملاحظات شهرسازی باید به این نکته دقت شود که از دوره خشکسالی عبور کرده‌ایم و زمین‌هایی که آب باید از آن‌ها عبور کنند را آزاد کنیم. در طرح‌های جامع این موارد لحاظ شده تا در شهرسازی بتوانیم با لحاظ کردن این دبی جدید که دریافت کردیم یک شهر مصون از آسیب را پایه‌گذاری کنیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

پشتوانه علمی در سیاستگذاری‌ها ضروری است

احتمال وقوع فاجعه دروازه قرآن شیراز در اتوبان امام علی/ وقوع سیلاب در اتوبان‌های شمالی_جنوبی محتمل است/تونل‌های زیر اتوبان‌های تهران‌ پاسخگوی دبی سیلاب‌های شدید نیستند

شهردار ساری معاون وزیر راه و شهرسازی شد

مقررات ملی ساختمان اصلاح می‌شود/بازنگری در آیین‌نامه‌ها و فعالیت‌های مهندسی

امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات راه و مسکن با برنامه اسکان بشر ملل متحد

نشست یک‌روزه سیل برگزار می‌شود

نشست بررسی تحلیلی حوادث سیل‌های اخیر با حضور اساتید و مسئولان

کارگاه آموزشی تخصصی پایش و ارزیابی خطر حوادث و بلایا برگزار می شود

ضرورت توجه به آثار اقتصادی واجتماعی طرح عرضه و تولید مسکن در شهرهای جدید از ابتدای طرح / استفاده حداکثری از ظرفیت طرح‌های جامع و تفصیلی موجود

قانون ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه باید ضمانت اجرایی داشته باشد

اصفهان توان توسعه افقی را ندارد !

تمدید فراخوان دفاتر تسهیل‌گری و نهاد توسعه محله در بافت‌های ناکارآمد شهر

نو آوری در مصالح ساختمانی ...

معاملات مسکن کاهش شدیدی داشته است/ افزایش تولید مسکن در دستور کار دولت

یادبودهای 29 فروردین ماه ...

بیمارستان‌های احداث شده توسط سازمان مجری در مناطق سیل‌زده مشکل سازه‌ای و خدمات‌رسانی ندارند/ ارایه امدادهای بیمارستانی هوایی در پلدختر

عملیاتی شدن بیش از 60 پروژه در حوزه طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران منصوب شد

بزرگراه امام علی در زمان سیلاب یک رودخانه تمام عیار است!

بازبینی طرح احیا و ساماندهی رودخانه درکه

شهرداری اطلاعات 62 برج-باغ را منتشر کند

حذف دستکاری در طبیعت، مهمترین راهکار مقابله با سیل/ رعایت مقررات ملی، اولین شرط شهرسازی هوشمند

یادبودهای 24 فروردین ماه ...

طراحی میدان یادبود : پروژه ای از لمینت های چوب سخت

کسب جایزه معماری پایدار 2019 توسط روزانا مونتیال

باید در معماری امروز پسرفت را تجربه کنیم / حوزه نقد معماری کشور بکر است / جای خالی رسانه‌های فعال در معماری ملموس است

ارتقای کیفیت سکونتگاه های شهری از مهمترین اولویت هایم است

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت راه و شهرسازی را منصوب کرد

دبیرخانه انتقال پایتخت در وزارت راه تشکیل می‌شود/ 5 شهر؛ گزینه مرکز سیاسی اداری ایران

ورود شورای عالی شهر سازی به ساخت و ساز در حریم رودخانه ها در اولین جلسه 98/ تغییر در طرح جامع استان‌ها برای پایه‌گذاری یک شهر مصون و ایمن

پیگیری آغار عملیات اجرایی شش شهر جدید در سال 98 / ساخت شهرک‌های اقامتی در نوار شمالی کشور به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرهای در سال جاری است/ تلاش برای بهره‌برداری از چهار محور دسترسی شهرهای صدرا، علوی و سهند به شهر مادر تا پایان امسال

یادبودهای 20 فروردین ماه ...

بررسی مباحث بینارشته‌ای معماری / روایت محمدمهدی محمودی از نشست "آب و قنات"

تداوم آبگرفتگی هزینه‌های بازسازی و بهسازی را افزایش می‌دهد

برخورد جدی‌تر با ساختمان‌های ناایمن/عدم صرفه اقتصادی ایمن‌سازی برای صاحبان ملک و سرقفلی

چند نکته درباره سیل‌های اخیر

تمرکز زدایی نیاز ضروری پایتخت است

مروری بر عملکرد مدیریت شهری تهران در تأمین حقوق شهروندان

جای خالی تخصص معماری در شهرها فاجعه آفرین است / صدمات گسترده سیل اخیر حاصل عدم اعمال قوانین نظام مهندسی است / پتانسیل کافی برای رشد و رونق تولید ملی در عرصه معماری را داریم

بازار مسکن به کدام سو می‌رود؟ !

شبکه فاضلاب، یکی از دلایل تشدید فرونشست در تهران اعلام شده؛ ابزار نوین رصد معابر تهیه شود

سیل‌های اخیر بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور آسیب وارد کرد/ ترمیم سریع خسارات و ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار وزارت راه و شهر سازی است/ مفروضات مهندسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد

تدوین و بازنگری طرح جامع مسکن به صورت فرا وزارتخانه‌ای با محوریت وزارت راه و شهرسازی/ رایزنی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف در حال انجام است/ توجه طرح جامع مسکن بر میزان خطرپذیری در سطح کشور

یادبودهای 19 فروردین ماه ...

آموزش مهندسی نما در مرکز معماری ایران

کارگاه مسابقه استارت آپ‌های معماری و شهرسازی برگزار می‌شود

در سال 98 ساخت 100 هزار واحد مسکونی را محقق می کنیم/ بازآفرینی به تنهایی کار ما نیست

تدوین طرح جامع حفاظت از سیل صرفا کاغذبازی است/ مشکل اصلی فقدان ضمانت اجرایی قوانین است

استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه و افزایش توان اجرایی/ سهیمه‌بندی شدن مصالح و قیر موجب ارتقا توان اجرایی می‌شود

جزئیات اولین جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در سال 98