آخرین مطالب

حذف دستکاری در طبیعت، مهمترین راهکار مقابله با سیل/ رعایت مقررات ملی، اولین شرط شهرسازی هوشمند مدیریت بحران

حذف دستکاری در طبیعت، مهمترین راهکار مقابله با سیل/ رعایت مقررات ملی، اولین شرط شهرسازی هوشمند

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - سید مرتضی سیف‌زاده در گفت و گو با «صما» با بیان اینکه خسارات سیل شیراز در دو بخش قابل بررسی است، گفت: بخش اول مربوط به سیل دروازه قرآن بود که فاجعه بزرگی را به وجود آورد و بخش دیگر مربوط به سیل در برخی مناطق مسکونی ازجمله منطقه سعدی بود که خسارات زیادی را به همراه داشت.

پر کردن مسیل، عامل خسارات سیل

وی با اشاره به اینکه خسارات منطقه دروازه قرآن از لحاظ تخصصی ارتباط زیادی با این سازمان ندارد افزود: در گذشته مسیلی در کنار دروازه قرآن وجود داشت که سیلاب از این مسیل عبور می کرد و از آنجایی که در سال های اخیر این مسیل را پر کرده بودند، منجر به بروز این حادثه شد.

وی ادامه داد: در حدود سال های 69-70 عده ای از اساتید دانشگاه عنوان کرده بودند که اگر قرار است این مسیل را ببندند، باید کانال هایی را در زیر آن ایجاد کنند که این مسیل بتواند هدایت شود. برای این منظور این مسیل را به یک لوله ای با قطر یک متر و 60 سانتی متر تبدیل کرده بودند.

سیف زاده افزود: در این بین با توجه به اینکه در 50 سال اخیر چنین بارندگی با این شدت بی سابقه بود، بارش حدود 20 میلی متر باران در عرض تنها 15 دقیقه موجب شد که دبی آب به بیش از 60 متر مکعب در ثانیه برسد. بنابراین به دلیل اینکه لوله پیش بینی شده برای عبور آب کافی نبود، سرریز آب از جاده خسارت های زیادی را به بار آورد.

عدم رعایت مقررات ملی در ساختمان های آسیب دیده

وی با اشاره به بخش دیگر خسارات سیل شیراز گفت: در رابطه با مناطق مسکونی بزرگترین اشکالی که در جریان بازدید از منطقه از سوی سازمان نظام مهندسی به ساختمان های آسیب دیده وارد شد، عدم رعایت مقررات ملی ساختمان است.

این مسئول با بیان اینکه اولین موضوع در این راستا رعایت ضوابط شهرسازی و معماری و تاسیسات و عمران است، گفت: متاسفانه ما در این منطقه دیدیم که بسیاری از افراد بدون داشتن مجوزهای لازم ساختمان هایی را ساخته اند که اغلب همین ساختمان ها آسیب دیده و دچار مشکل شده اند. یعنی علاوه بر مسائل عمرانی مثل تخریب دیوارها، با مسائل تاسیساتی و اجبار به قطع برق به منظور جلوگیری از مشکلات برق گرفتگی نیز روبه رو شده بودند.

سیف زاده دلیل این مسئله را ناشی از عدم رعایت مقررات ملی ساختمان دانست و تاکید کرد: این کوتاهی موجب شده که منطقه مسکونی مذکور از سیل ضربه بخورد و این در حالی است که بروز سیل در شیراز نادر است و به دلیل قرارگیری استان فارس روی گسل و نوار زلزله، عمده نگرانی ها از بابت وقوع زلزله است.

نهادهای متولی برای اجرای مقررات ملی کمک کنند

وی با بیان اینکه در صورت وقوع زلزله در شیراز، مناطق مسکونی و همچنین مناطق روستایی و دورافتاده لطمات زیادی از این بابت خواهند خورد، افزود: مگر اینکه با رعایت مقررات ملی ساختمان، خانه های ایمن در برابر زلزله ساخته شود.

سیف زاده یادآور شد: ضمن اینکه درصورت وقوع آتش سوزی های بزرگ، باز این مسئله وجود دارد. اما اجرای ضوابط مقررات ملی ساختمان در رابطه با هشدار دهنده ها و نصب سنسورهای حرارتی و دودی و نیز سیستم اعلام و اطفای حریق، موجب می شود که حداقل خسارت ها و تلفات جانی را شاهد باشیم.

وی افزود: در این راستا ما به تمامی مقامات توصیه کرده ایم که مهمترین اقدام آنها برای ساخت خانه های ایمن و بهداشتی و باصرفه اقتصادی برای بهره برداران، کمک به سازمان نظام مهندسی برای رعایت مقررات ملی ساختمان است.

لزوم تفکیک مناطق مسکونی و غیرمسکونی

وی در ادامه با اشاره به راهکارهای ارتقای مقاومت سازه ها در مقابل سیل و نقش سازمان نظام مهندسی در این زمینه بیان کرد: برای این منظور لازم است که مناطق مسکونی و غیرمسکونی را از همدیگر جدا کنیم.

وی با بیان اینکه رویش های گیاهی و چینش طبیعت به نحوی است که برای خود مسیل به وجود آورده است، تاکید کرد: باید دستکاری در طبیعت را به حداقل برسانیم. چرا که خود طبیعت توانسته آبراه ها و مسیل ها را طی سالیان دراز به وجود بیاورد و وجود این مسیل ها کمک می کند که بروز سیلاب یک مسئله عادی باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی فارس تاکید کرد: در حوزه ساختمان سازی و شهرسازی، توجه به مقررات ملی ساختمان و ضوابط مهندسی و همچنین بررسی ارتفاعات و مسیل ها و شیب ها برای ساخت یک شهر هوشمند و مدرن است تا از این طریق از بروز سیل و احتراق و آتش سوزی و سایر حوادث جلوگیری کنیم.

راهکارهای کشورهای دیگر

وی با اشاره به اینکه اگر سایر نهادهای ذیربط به اجرای مقررت ملی کمک کنند، سازمان نظام مهندسی می تواند خدمات شایسته ای را در این رابطه ارائه دهد، گفت: در کشورهای دیگر راهکارهای مختلفی را برای مقابله با خطرات سیل پیش بینی کرده اند. ازجمله سدهایی ساخته شده که بتواند درصورت وقوع سیل جوابگو باشد و دریچه های خاص آنها باز و سرریز شود تا سیل هدایت و کنترل شود.

وی با بیان اینکه انجام اقدامات مشابه به اصول مهندسی نیاز دارد، ادامه داد: اگر به اصول مهندسی برگردیم و از اعمال نظرات شخصی در این بخش ها جلوگیری شود، می توان اقدامات مناسبی در این بخش انجام داد.

به گفته وی، اگر در ساخت وسازهای مسکونی نیز برنامه ریزی های کاملی در رابطه با شهرسازی و بررسی ارتفاعات و شیب ها و مسیل ها انجام گیرد و از تخصص نقشه برداران و شهرسازی برای بررسی این مسیل ها و نیز از تخصص مهندسان ترافیک برای بررسی میزان ایاب و ذهاب خودروها و پیش بینی خطرات احتمالی استفاده شود، می توان گفت که اقدام بسیار مهمی در این رابطه انجام گرفته است.

مدیریت بحران، یک اصل مهم در مقررات ملی

وی در عین حال در پاسخ به اینکه توجه به مسئله سیل در آیین نامه های ساختمانی چقدر حائز اهمیت است، گفت: قطعا مدیریت بحران یکی از مهمترین بحث ها است و در مباحث مقررات ملی ساختمان باید درخصوص مدیریت بحران و همکاری سازمان نظام مهندسی در این رابطه بازنگری شود.

به گفته وی یکی از بندهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، کمک به دستگاه های اجرایی از طرف سازمان نظام مهندسی است تا کمترین تلفات را شاهد باشیم. بنابراین هدف این است که در آیین نامه های ساختمانی روی ابن بحث کار شود تا سازمان تاثیر مثبت و قدرتمندی در این رابطه داشته باشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد