آخرین مطالب

بزرگراه امام علی در زمان سیلاب یک رودخانه تمام عیار است! مدیریت شهری

بزرگراه امام علی در زمان سیلاب یک رودخانه تمام عیار است!

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - محمد باقر قالیباف نزدیک به دوسالی است که دیگر شهردار تهران نیست اما هنوز میراث او در شهر برای پایتخت نشینان خطرآفرین است . یکی از آثار به جا مانده حضور وی در شهرداری تبدیل رود دره های تهران به بوستان است.

تصمیمی که همان زمان نیز با هشدار کارشناسان همراه بود. اما او به سخنان آنها که هر تغییر در طبیعت خطرآفرین است بی توجه بود. بهانه او برای ساماندهی این رود دره ها تبدیل آنها به محیط های بی دفاع شهری و حضور معتادان و خلاف کاران و انباشت زباله ها در این رود دره ها بود. اما
روزهایی که آسمان تهران بی امان می بارید خطری پایتخت را تهدید کرد که از خطر زباله ها و خلاف کاران جدی تر بود .

بوستان نهج البلاغه چند روزی تعطیل شد تا دوباره ابرها از آسمان پایتخت رفتند .

اما یادگاری های او که نقاط پرخطرو آسیب پذیر شهر هستند همچنان در زمان بارندگی های شدید تهران را تهدید می کنند.

محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران می‌گوید: سیلاب در شهر تهران با توجه به میزان جمعیت، آثار و تبعات بیشتری نسبت به سایر شهرها دارد و بارها درخصوص مجموعه اقدامات عمرانی در سطح شهر تهران که فاقد پیوست‌های مطالعاتی بوده تذکر و هشدار داده‌ام.

او ادامه می‌دهد: سازمان زمین‌شناسی کشور به عنوان یک نهاد متولی و پایشگر در زمینه سیل، در دوره گذشته شورا گزارش مفصلی درباره تبعات ناشی از سیل‌های احتمالی که ممکن است در شهر تهران رخ دهد و سابقه تاریخی آن هم وجود داشته، اعلام کرد.

سالاری با اشاره به دستکاری و اقدامات مصنوعی در رود دره‌های شهر تهران می گوید: مداخلات جدی در طبیعت رود دره‌ها انجام شده است و بزرگراه‌های شرقی و غربی شهر تهران نیز بر روی رود دره‌های شمالی و جنوبی شهر تهران احداث شده‌اند. تونل‌های زیر بزرگراه‌ها در مواقع بحرانی به هیچ عنوان پاسخگوی دِبی آب و سیلاب‌های ورودی نخواهد بود و این بزرگراه‌ها از بین خواهند رفت.

سالاری هشدار می‌دهد: اتوبان امام علی در زمان سیلاب نقش یک رودخانه تمام عیار را بازی می‌کند و در آن زمان همه ماشین‌ها و آدم‌ها را با خود می‌برد.

سالاری تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، همه مسئولان در سطوح مختلف نظام ورود می‌کنند و همه مسئولیت‌پذیری را می‌پذیرند در صورتی که در همه دنیا اینجوری نیست و در اصل هزینه‌هایی را برای پیشگیری انجام می‌دهند و قطعا این هزینه‌هایی که در بخش پیشگیری انجام می‌شود به شدت میزانش کمتر از هزینه‌هایی است که در مواقع بحرانی انجام می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به سیل اخیر در برخی استان‌های کشور گفت: برای اتفاقی که از ابتدای سال به عنوان سیبلاب فراگیر و بی‌سابقه در صد سال گذشته ایجاد شد و باعث شد آسیب‌های جدی به تعدادی از استان‌های کشور وارد شود، باید گفت بخشی از این موضوع طبیعی است و سیلاب در همه دنیا مثل حوادث دیگر خساراتی را وارد می‌کند اما بخشی از آن نتیجه تصمیمات غلط مسئولان، مدیران و خود جامعه و مردمی است که در شهرها و روستاها زندگی می‌کنند و با مداخلاتی که از سوی آنها اعمال شده به قوانین شهرسازی، معماری و محیط زیستی بی‌توجهی شد است.

وی ابراز امیدواری می کند که علی‌رغم خسارات جانی و مالی در کشور، سیل نقطه عطفی در تاریخ تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه شهرسازی، جانمایی شهرها و رعایت پیوست‌های مطالعاتی شود و هیچ پروژه‌ای بدون داشتن پیوست‌های مطالعاتی اجرا نشود.

در شهر تهران هم به عنوان پایتخت ایران با توجه به اینکه تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری تهران به عنوان الگو همواره به سایر شهرهای کشور تسری پیدا کرده است، ما باید در اجرای پروژه‌های بعدی و پروژه‌های فعلی برنامه‌ داشته باشیم تا مداخلات انسانی در مواقع بحرانی مشکلی ایجاد نکند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

پشتوانه علمی در سیاستگذاری‌ها ضروری است

احتمال وقوع فاجعه دروازه قرآن شیراز در اتوبان امام علی/ وقوع سیلاب در اتوبان‌های شمالی_جنوبی محتمل است/تونل‌های زیر اتوبان‌های تهران‌ پاسخگوی دبی سیلاب‌های شدید نیستند

شهردار ساری معاون وزیر راه و شهرسازی شد

مقررات ملی ساختمان اصلاح می‌شود/بازنگری در آیین‌نامه‌ها و فعالیت‌های مهندسی

امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات راه و مسکن با برنامه اسکان بشر ملل متحد

نشست یک‌روزه سیل برگزار می‌شود

نشست بررسی تحلیلی حوادث سیل‌های اخیر با حضور اساتید و مسئولان

کارگاه آموزشی تخصصی پایش و ارزیابی خطر حوادث و بلایا برگزار می شود

ضرورت توجه به آثار اقتصادی واجتماعی طرح عرضه و تولید مسکن در شهرهای جدید از ابتدای طرح / استفاده حداکثری از ظرفیت طرح‌های جامع و تفصیلی موجود

قانون ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه باید ضمانت اجرایی داشته باشد

اصفهان توان توسعه افقی را ندارد !

تمدید فراخوان دفاتر تسهیل‌گری و نهاد توسعه محله در بافت‌های ناکارآمد شهر

نو آوری در مصالح ساختمانی ...

معاملات مسکن کاهش شدیدی داشته است/ افزایش تولید مسکن در دستور کار دولت

یادبودهای 29 فروردین ماه ...

بیمارستان‌های احداث شده توسط سازمان مجری در مناطق سیل‌زده مشکل سازه‌ای و خدمات‌رسانی ندارند/ ارایه امدادهای بیمارستانی هوایی در پلدختر

عملیاتی شدن بیش از 60 پروژه در حوزه طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران منصوب شد

بزرگراه امام علی در زمان سیلاب یک رودخانه تمام عیار است!

بازبینی طرح احیا و ساماندهی رودخانه درکه

شهرداری اطلاعات 62 برج-باغ را منتشر کند

حذف دستکاری در طبیعت، مهمترین راهکار مقابله با سیل/ رعایت مقررات ملی، اولین شرط شهرسازی هوشمند

یادبودهای 24 فروردین ماه ...

طراحی میدان یادبود : پروژه ای از لمینت های چوب سخت

کسب جایزه معماری پایدار 2019 توسط روزانا مونتیال

باید در معماری امروز پسرفت را تجربه کنیم / حوزه نقد معماری کشور بکر است / جای خالی رسانه‌های فعال در معماری ملموس است

ارتقای کیفیت سکونتگاه های شهری از مهمترین اولویت هایم است

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت راه و شهرسازی را منصوب کرد

دبیرخانه انتقال پایتخت در وزارت راه تشکیل می‌شود/ 5 شهر؛ گزینه مرکز سیاسی اداری ایران

ورود شورای عالی شهر سازی به ساخت و ساز در حریم رودخانه ها در اولین جلسه 98/ تغییر در طرح جامع استان‌ها برای پایه‌گذاری یک شهر مصون و ایمن

پیگیری آغار عملیات اجرایی شش شهر جدید در سال 98 / ساخت شهرک‌های اقامتی در نوار شمالی کشور به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرهای در سال جاری است/ تلاش برای بهره‌برداری از چهار محور دسترسی شهرهای صدرا، علوی و سهند به شهر مادر تا پایان امسال

یادبودهای 20 فروردین ماه ...

بررسی مباحث بینارشته‌ای معماری / روایت محمدمهدی محمودی از نشست "آب و قنات"

تداوم آبگرفتگی هزینه‌های بازسازی و بهسازی را افزایش می‌دهد

برخورد جدی‌تر با ساختمان‌های ناایمن/عدم صرفه اقتصادی ایمن‌سازی برای صاحبان ملک و سرقفلی

چند نکته درباره سیل‌های اخیر

تمرکز زدایی نیاز ضروری پایتخت است

مروری بر عملکرد مدیریت شهری تهران در تأمین حقوق شهروندان

جای خالی تخصص معماری در شهرها فاجعه آفرین است / صدمات گسترده سیل اخیر حاصل عدم اعمال قوانین نظام مهندسی است / پتانسیل کافی برای رشد و رونق تولید ملی در عرصه معماری را داریم

بازار مسکن به کدام سو می‌رود؟ !

شبکه فاضلاب، یکی از دلایل تشدید فرونشست در تهران اعلام شده؛ ابزار نوین رصد معابر تهیه شود

سیل‌های اخیر بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور آسیب وارد کرد/ ترمیم سریع خسارات و ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار وزارت راه و شهر سازی است/ مفروضات مهندسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد

تدوین و بازنگری طرح جامع مسکن به صورت فرا وزارتخانه‌ای با محوریت وزارت راه و شهرسازی/ رایزنی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف در حال انجام است/ توجه طرح جامع مسکن بر میزان خطرپذیری در سطح کشور

یادبودهای 19 فروردین ماه ...

آموزش مهندسی نما در مرکز معماری ایران

کارگاه مسابقه استارت آپ‌های معماری و شهرسازی برگزار می‌شود

در سال 98 ساخت 100 هزار واحد مسکونی را محقق می کنیم/ بازآفرینی به تنهایی کار ما نیست

تدوین طرح جامع حفاظت از سیل صرفا کاغذبازی است/ مشکل اصلی فقدان ضمانت اجرایی قوانین است

استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه و افزایش توان اجرایی/ سهیمه‌بندی شدن مصالح و قیر موجب ارتقا توان اجرایی می‌شود

جزئیات اولین جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در سال 98