آخرین مطالب

بزرگراه امام علی در زمان سیلاب یک رودخانه تمام عیار است! مدیریت شهری

بزرگراه امام علی در زمان سیلاب یک رودخانه تمام عیار است!

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - محمد باقر قالیباف نزدیک به دوسالی است که دیگر شهردار تهران نیست اما هنوز میراث او در شهر برای پایتخت نشینان خطرآفرین است . یکی از آثار به جا مانده حضور وی در شهرداری تبدیل رود دره های تهران به بوستان است.

تصمیمی که همان زمان نیز با هشدار کارشناسان همراه بود. اما او به سخنان آنها که هر تغییر در طبیعت خطرآفرین است بی توجه بود. بهانه او برای ساماندهی این رود دره ها تبدیل آنها به محیط های بی دفاع شهری و حضور معتادان و خلاف کاران و انباشت زباله ها در این رود دره ها بود. اما
روزهایی که آسمان تهران بی امان می بارید خطری پایتخت را تهدید کرد که از خطر زباله ها و خلاف کاران جدی تر بود .

بوستان نهج البلاغه چند روزی تعطیل شد تا دوباره ابرها از آسمان پایتخت رفتند .

اما یادگاری های او که نقاط پرخطرو آسیب پذیر شهر هستند همچنان در زمان بارندگی های شدید تهران را تهدید می کنند.

محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران می‌گوید: سیلاب در شهر تهران با توجه به میزان جمعیت، آثار و تبعات بیشتری نسبت به سایر شهرها دارد و بارها درخصوص مجموعه اقدامات عمرانی در سطح شهر تهران که فاقد پیوست‌های مطالعاتی بوده تذکر و هشدار داده‌ام.

او ادامه می‌دهد: سازمان زمین‌شناسی کشور به عنوان یک نهاد متولی و پایشگر در زمینه سیل، در دوره گذشته شورا گزارش مفصلی درباره تبعات ناشی از سیل‌های احتمالی که ممکن است در شهر تهران رخ دهد و سابقه تاریخی آن هم وجود داشته، اعلام کرد.

سالاری با اشاره به دستکاری و اقدامات مصنوعی در رود دره‌های شهر تهران می گوید: مداخلات جدی در طبیعت رود دره‌ها انجام شده است و بزرگراه‌های شرقی و غربی شهر تهران نیز بر روی رود دره‌های شمالی و جنوبی شهر تهران احداث شده‌اند. تونل‌های زیر بزرگراه‌ها در مواقع بحرانی به هیچ عنوان پاسخگوی دِبی آب و سیلاب‌های ورودی نخواهد بود و این بزرگراه‌ها از بین خواهند رفت.

سالاری هشدار می‌دهد: اتوبان امام علی در زمان سیلاب نقش یک رودخانه تمام عیار را بازی می‌کند و در آن زمان همه ماشین‌ها و آدم‌ها را با خود می‌برد.

سالاری تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، همه مسئولان در سطوح مختلف نظام ورود می‌کنند و همه مسئولیت‌پذیری را می‌پذیرند در صورتی که در همه دنیا اینجوری نیست و در اصل هزینه‌هایی را برای پیشگیری انجام می‌دهند و قطعا این هزینه‌هایی که در بخش پیشگیری انجام می‌شود به شدت میزانش کمتر از هزینه‌هایی است که در مواقع بحرانی انجام می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به سیل اخیر در برخی استان‌های کشور گفت: برای اتفاقی که از ابتدای سال به عنوان سیبلاب فراگیر و بی‌سابقه در صد سال گذشته ایجاد شد و باعث شد آسیب‌های جدی به تعدادی از استان‌های کشور وارد شود، باید گفت بخشی از این موضوع طبیعی است و سیلاب در همه دنیا مثل حوادث دیگر خساراتی را وارد می‌کند اما بخشی از آن نتیجه تصمیمات غلط مسئولان، مدیران و خود جامعه و مردمی است که در شهرها و روستاها زندگی می‌کنند و با مداخلاتی که از سوی آنها اعمال شده به قوانین شهرسازی، معماری و محیط زیستی بی‌توجهی شد است.

وی ابراز امیدواری می کند که علی‌رغم خسارات جانی و مالی در کشور، سیل نقطه عطفی در تاریخ تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه شهرسازی، جانمایی شهرها و رعایت پیوست‌های مطالعاتی شود و هیچ پروژه‌ای بدون داشتن پیوست‌های مطالعاتی اجرا نشود.

در شهر تهران هم به عنوان پایتخت ایران با توجه به اینکه تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری تهران به عنوان الگو همواره به سایر شهرهای کشور تسری پیدا کرده است، ما باید در اجرای پروژه‌های بعدی و پروژه‌های فعلی برنامه‌ داشته باشیم تا مداخلات انسانی در مواقع بحرانی مشکلی ایجاد نکند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد