آخرین مطالب

گایدلاین طراحی پارکینگ دوچرخه سواران طراحی شهری

گایدلاین طراحی پارکینگ دوچرخه سواران

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - مطالعات معماری جدید نشان می دهد که سرمایه گذاری های دولتی بر روی تحولات حمل و نقل و جابجایی، تمرکز ویژه ای بر روی شبکه های دوچرخه سواری ایمن و یکپارچه داشته تا در ترویج تحولات شهری، سلامت، کیفیت زندگی و انسانیت در فضاهای شهری را افزایش دهد. از آنجایی که شهرهای هلند، کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا از سال های قبل دوچرخه را به وسیله ای روزمره زندگی خود متصل کرده اند، امروز به جمعیت کثیری رسیده که عمده حمل و نقل شان توسط دوچرخه صورت می گیرد. امروزه در بیشتر کشورهای جهان در حال آزمون و خطا مدل هایی هستند که تراکم وسایل با انرژی های فسیلی یا پایسته را کاهش دهند و به کاربران دوچرخه سوار بیافزایند. لذا در ادامه این مقاله 6 گایدلاین از طراحی پارکینگ دوچرخه را شرح داده ایم که راهنمای مفیدی برای طراحی شهری یا معماری محوطه پروژه هایتان است. 
بنا به گفته موسسه حمل و نقل و توسعه (ITDP)، سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل غیر بنزینی باعث تقلیل فشارهای تراکمی شهر، و افزایش بهبود کیفیت هوا، سلامت جسمی روحی ساکنین، و بازدهی بیشتر فضاهای تجاری می شود. با توجه به تمایل دوچرخه سواران دوست دارند در کانون توجه قرار بگیرند، کیفیت محدوده محلی و تجاری را افرایش داده، و فضای کمتری را نسبت به وسایل نقلیه عرف اشغال می کنند. با این حال ضروری است که شرایطی را فراهم کنیم تا دوچرخه سواران در طول یا انتهای مسیر فضایی برای پارک دوچرخه های خود داشته باشند. 
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
در حالی که موتورسیکلت ها به خودی خود محصور هستند و با نوعی زیرساخت کارخانه ای امنیتشان حفظ می شود، دوچرخه ها نیاز ضروری به محدوده ای دارند که بتوان آنرا با یک قفل پشتیبانی نمود. فضای پارکینگ دوچرخه می تواند بخشی از مبلمان شهری به نیمکت ها، تیرهای چراغ برق پارک، مجسمه های عمومی و توتِم های شهری متصل شوند. مهم تر از موارد فوق، فضاهای مربوط به پاراسایکل ها (پاراسایکل به المان ها و فضاهایی اطلاق می شود که می توان دوچرخه را به آنها متصل نمود) در نقاط حیاتی و استراتژی شهر قرار داشته و به خوبی ساخته شده اند. متریال اتصال و قرارگیری دوچرخه ها به حدی باکیفیت است که امنیت دوچرخه ها را تضمین می کند. هندسه این استندها می بایست شامل عناصری باشد تا به راحتی دوچرخه را حفظ کرده و از سرقت آن جلوگیری نماید. 
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
اشتباه رایج در استقرار زیرساخت های دوچرخه سواران این می باشد که نباید فقط مسیر یا موقعیت دوچرخه سواران تمرکز یا آنالیز شود. دسترسی به رمپ و مسیرهای فرعی/اصلی به مسیر های اصلی دوچرخه سواران از اولین آیتم های زیرساخت های آنها به شمار می رود. اولویت بندی و سلسله مراتب در تسهیل و کوتاهی مسیرها مهم ترین عامل می باشند.
اما ملاحظاتی در هنگام چنین زیرساخت هایی وجود دارند که در طراحی فضای پارکینگ دوچرخه سواران اهمیت بالایی دارند. این موارد چه هستند؟
1.نمایان باشد و جریان های حرکتی اصلی را قطع نکنید
برای موفقیت زیرساخت های فوق، حیاطی است که دوچرخه سواران و فضای ذخیره سازی آنها قابل مشاهده باشد. نمایان بودن دوچرخه سواران اجازه می دهد تا نظارت بر افراد پیاده و موقعیت های برجسته شهر برای دوچرخه سواران قابل شناسایی باشند. پاراسایکل باید به عنوان نزدیک ترین نقطه به مقصد دوچرخه سواران مانند ورودی ساختمان ها و محدوده های عمومی در نظر گرفته شوند. البته مهم است که خطوط پیادرو، ورودی و خروجی های عمومی، و فضاهای اضطراری توسط پاراسایکل ها مسدود نشود.
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
2.ابعاد بین پاراسایکل ها را به حداقل برسانید
تعبیه فضایی با اندازه 80 سانتی متر بین هر پاراسایکل ضروری است تا دوچرخه ها با ارگونومی فضایی بین هم قرار گیرند. این ساختارهای فلزی می توانند از هر مدل دوچرخه پشتیبانی کنند.
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
3.حداقل ابعاد
در اطراف پاراسایکل ها فضای کافی برای عبور دوچرخه و دوچرخه سوار ایجاد نمایید. حداقل فاصله هر پاراسایکل از دیوار، درخت یا موانع ثابت را 50 سانتی متر در نظر بگیرید.
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
4.متریال برای تثبیت و استقامت
به طور طبیعی باید از متریال و اتصالاتی بهره برده شود که مقاومت طولانی مدت در برابر خوردگی، رطوبت، نور آفتاب و استفاده روزمره داشته باشد. به طور کلی سازه پاراسایکل ها از فولاد آلومینیوم یا گالوانیزه ساخته شده اند. اما پاراسایکل هایی وجود دارند که در ساختشان از متریال لاستیک هم استفاده شده تا از خراش بر روی بدنه دوچرخه ها جلوگیری شود. بر روی کف زمین، بسیار ایده آل است که یک سطح سیقلی بتنی داشته باشیم تا نصب سازه کاملا مستحکم، تراز و استاندارد باشد. کف زمین می بایست هیچگونه پیشانی یا حفره ای نداشته باشد.
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
5.در مورد کابری پاراسایکل ها با یا بدون وجود دوچرخه فکر کنید
معمولا چنین المان هایی در برخی موارد بلااستفاده اند و بسیار خوب است که به کاربری آنها در مواقعی که خالی هستند فکر کنیم. هنگامی که هیچ دوچرخه ای به این سازه ها قفل نشده اند، فکر کنید در حال طراحی سلسله ای از المان های شهری است که بتواند نمایه شهر یا پارک را دلپذیر کند. شهرهایی وجود دارند که الگوهای پاراسایکل را ایجاد کرده اند که با مابقی مبلمان شهری هارمونی دارد.
6.همیشه چندین نقطه را به عنوان پشتیبانی و فضای قفل و بست در نظر بگیرید
بسیار مهم است که در مورد ابعاد،ساختارها و ارگونومی دوچرخه ها مطالعاتی داشته باشیم تا در طراحی نقاط پشتیبانی و جای قفل چندین نقطه را در نظر بگیریم. برخی از کتابچه های راهنمای کاربران بیان داشته اند که تعبیه دو نقطه به عنوان فضای قفل دوچرخه به پاراسایکل بسیار ایده آل است. به طور کلی دو قفل بین فضای 80 سانتی متری دوچرخه را ثابت و بدون حرکت قرار می دهد. البته طول ساختار کمی متفاوت است و در مواردی می تواند بیش از 80 سانتی متر باشد.

در ادامه برخی از نمونه های اجرا شده پاراسایکل را مشاهده می کنیم.
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

قائم مقام و معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز تغییر کرد

سفر به «مسجد آبی» 400 ساله استانبول !

احتمال خطر وقوع آتش سوزی در بازار بزرگ کرمان !

مدیریت انرژی باید به مقررات ملی ساختمان افزوده شود

هشدار نسبت به کوچ مستاجران به حاشیه شهر‌ها

یادبودهای 3 خردادماه ...

شاخصه‌های معماری ایرانی ـ اسلامی چیست؟/ عدم توجه معماری امروز کشور به "بوم و اقلیم"

در اهمیت معماری

لزوم مدیریت یکپارچه مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس

تاج محل هند یکی از عجایب هفت گانه و جلوه گر شکوه معماری جهان

بازیابی عرصه‌های عمومی سبب مشارکت فعالانه شهروندان می‌شود

آمار رسمی از خسارت سیل به شهرها

بازار تعهدی مصالح، راهکار دولت برای رونق بازار مسکن / تلاش برای کاهش قمیت‌های افسارگسیخته مسکن

مقصد بعدی مهاجران تهرانی کجاست؟

یادبودهای 2 خردادماه ...

آغاز تدوین سند راهبردی احیاء و بازآفرینی بازار تهران

عدم ایجاد اتاق امن در ساختمان‌ها خلاف قانون است!

برگزاری مسابقه طراحی شهری در بندرعباس

شهر خلاق نیازمند به کارگیری مدیران هوشمند و جوان است

44 شهر استان تهران طرح جامع شهرسازی ندارند!

یادبودهای 1 خرداد ماه ...

ناکارآمدی ابزارهای تعزیراتی در ساماندهی بازار اجاره

توسعه درون‎زا، تفاوت بازآفرینی شهری با مسکن مهر/ نحوه قیمت‎گذاری واحدهای ساخته شده در بافت فرسوده

افزایش نرخ اجاره‌بهای مسکن ضابطه‌مند می‌شود؟

شناسایی نقاط بحرانی شهر تهران و لزوم ایجاد پناه‌های پدافندی در برابر سیلاب

خط آسمان شناسنامه هر شهر است

دغدغه زمین را برای مردم از بین می‌بریم/ احداث مسکن و برنامه ‌های بازآفرینی شهری در اولویت دولت قرار دارد

صدور مجوز نابودی یک باغ 5هزار متری در منطقه5 پایتخت/ معاون شهرسازی منطقه ناپدید شد!

فریز حریم دانشگاه تهران برداشته شد /سالاری: ساخت واحد های مسکونی در طرح جدید دانشگاه / نژاد بهرام: اولویت با قطعاتی است که دانشگاه تملک کرده و رها شده است

یادبودهای 31 اردیبهشت ماه ...

برگزاری دوره جامع گردش کار بیم با آرشیکد فارسی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

مسجد جامع ابرکوه؛ مسجدی 1000 ساله با 5 محراب!

کارگاه های تخصصی کمپین «نما، هویت شهر ما» برگزار می شود

عدم تناسب المان های شهری با فرهنگ و میراث شهر ارومیه

نسخه‌پیچی غلط برای مسکن !

اصل شهر دوستدار کودک تربیت انسان‌های بزرگ برای آینده کشور است

شهردار و شورای تبریز می خواهند در هامبورگ چه کنند؟!

نگاه کاسب کارانه شهرسازان به تهران/ شهرسازان هر چقدر خواستند ساختمان ساختند

ضرورت نوسازی محلات هدف به جای تک‌بناها در پروژه‌های بازآفرینی شهری/ تأکید بر توجه به مشارکت‌های مردمی در اجرای طرح‌های بازآفرینی

نبود برنامه‌ریزی وطرح منجر به گسترش فساد در نظام شهری می‌شود/ بازآفرینی شهری یکی از اهداف اصلی در حوزه توسعه شهری است

نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری دسترسی آزاد شهروندان به برنامه‌ریزی ها را فراهم می‌کند/ امضای موافقت‌نامه سه‌جانبه وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و شورای شهر تهران برای پایش طرح‌های جامع

تعطیلی نهاد برنامه‌ریزی عامل اصلی انحراف از مفاد طرح‌های تفصیلی

یادبودهای 29 اردیبهشت ماه ...

محله گردی در دیار خانه‌های تاریخی/ اینجا آرامش و رنگ موج می‌زند

معماری عجیب یک کتابفروشی در چین!

قصری بر گرفته از کاخ سر کنسول فرانسه !

معماری موزه باید فراگیر و متعلق به تمام اقشار جامعه باشد / خلوص و تواضع در معماری بناهای فرهنگی ضروری است

زیرساخت‌های بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده آجری جهان نیازمند بازنگری است

بازآفرینی طاق کسری در موزه ایران باستان/ نگاهی بر اثر جذاب آندره گدار در تهران

طراحی بر مبنای طبیعت در مدرسه چینی/ رویکرد فضای آموزشی باز و انعطاف‌پذیر در مدارس