آخرین مطالب

خط آسمان شناسنامه هر شهر است طراحی شهری

خط آسمان شناسنامه هر شهر است

  بزرگنمایی:

معمار شهر - فرزاد مومنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ورودی‌های شهر، کریدورهای شهری و خط آسمان سه عنصر اصلی در ایجاد یک منظر شهری است، هر شهر فرم و ظاهر مخصوص خود را دارد به طور مثال نخستین تصویر شکل گرفته از شهرهای شمالی خانه‌هایی با سقف‌ شیروانی و نمای آجرهایی است که با نوع اقلیم شمال کشور همخوانی دارد.

وی با اشاره به وجود بادگیرها در شهرهای کویری، ادامه داد: ساختمان‌های شهر یزد به عنوان یک شهر کویری، فرم، شکل و رنگ خردلی خاصی دارد که موجب کنترل گرما و سرما در فصل تابستان و زمستان می‌شود.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به بافت شهر تاریخی اصفهان افزود: نخستین تصویر شکل گرفته از شهر اصفهان در ذهن مخاطب، گنبدهای فیروزه ای است، شهر اصفهان مساجد تاریخی بسیاری دارد که موجب ایجاد هویتی منحصر به فرد برای منظر شهری اصفهان می‌شود.

مومنی با اشاره به اصطلاح خط آسمان، تصریح کرد: منظر شهری در مفهوم عام آن به معنی فرم ظاهری شهر است، اما اصطلاحی با عنوان کیلومتر شهری یا خط آسمان نیز در قالب منظر شهری مطرح می‌شود که به مفهوم چشم‌انداز بلندترین ساختمان‌ها و سازه‌های شهرهای است در آن‌ها ساختمان‌های بلند مرتبه قرار دارد که از دور و در زمینه آسمان دیده می‌شود، دورنمای ویژه هر شهر یا خط آسمان آن معمولاً به عنوان امضا و شناسه هر شهر بزرگ به‌ حساب می‌آید.

وی عنوان کرد: وجود ساختمان‌های بلند مرتبه و پرتراکم در شهر تهران خط آسمان خاصی را برای این شهر ایجاد کرده در حالی که در شهر اصفهان سعی شده احداث ساختمان‌ها در مکان‌هایی با هویت تاریخی، حد ارتفاع مشخصی داشته باشد، بنابراین نوع خط آسمان در شهر اصفهان متفاوت است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: نوع خط آسمان بر روی تنفس شهری، بادهای اقلیمی و کلکسیون هوایی شهرها اثر گذار است، یکی از دلایل آلودگی هوا در شهرهای کشور ساختمان‌های بلند مرتبه است که از حرکت آزاد هوا جلوگیری کرده و موجب تشدید آلودگی هوای کلانشهرها می‌شود.

هویت شهر در طول یک کریدور بصری

مومنی با اشاره به بعد دیگر منظر شهری به نام کریدورهای بصری، افزود: خیابان سعادت آباد یک کریدور بصری است، فردی که در طول  این خیابان درحال حرکت است زمانی که از زیرگذر سعادت آباد خارج ‌شود اولین تصویر در زاویه دید وی بقعه‌ها و مجموعه مصلی است.

 وی افزود: در طول یک کریدور یا خیابان شهری اولین تصویر شکل گرفته در ذهن مخاطب، نمایانگر یک نشانه شهری مخصوص به کریدور مورد نظر است، هویت شهر باید در طول یک کریدور بصری رعایت شود.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: طرح توسعه حرم حضرت زینب در مرکز کریدور بصری زینبیه و در منطقه 14 شهرداری اصفهان به عنوان یک نشانه شهری برای شمال شهر شناخته می‌شود.

مومنی ادامه داد: زاویه دید یک مخاطب از میدان قدس تا شمال شهر اصفهان نسبت به 30 سال گذشته تغییر کرده است، در گذشته بقعه حرم حضرت زینب از این میدان قابل رویت بود، اما امروز افزایش ساخت و سازها به دلیل توسعه افقی شهر زاویه دید قبلی را خدشه دار کرده است.

وی تاکید کرد: برای احیای مجدد این هویت بصری از کریدور بصری اتوبان شهید آقابابایی استفاده و دید بصری دیگری برای بقعه حرم حضرت زینب(س) ایجاد شده است.

کریدورهای شهری حس تعلق ایجاد می‌کنند

این کارشناس شهرسازی با تاکید بر لزوم ایجاد نشانه‌های شهری، افزود: برنامه‌ریزان و شهرسازان باید در طرح‌ها و برنامه‌های خود، انتخاب مکان و فرم کریدورهای بصری را به منظور ایجاد زاویه دید مناسب و معرفی هویت شهری مدنظر قرار دهند، ایجاد این کریدورهای شهری موجب تقویت هویت و حس تعلق در بین شهروندان می‌‎شود.

مومنی خاطر نشان کرد: رعایت شاخصه‌های زیبایی‌شناسی در منظر یک شهر از اهمیت زیادی برخوردار است، نمادها و المان‌ها به عنوان یک عامل عینی منظر شهری موجب تثبیت خاطره و هویت بخشی به شهر می‌شود و تصویر متناسبی از یک شهر یا کریدور شهری در ذهن شهروندان و گردشگران ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای تقویت منظر شهری، ایجاد کریدورهای بصری و رعایت مباحث زیباشناختی در مسیر ایجاد این کریدورهاست و تأکید بر زیبایی ورودی‌های شهر، شاخص‌سازی آنها و نورپردازی ساختمان‌ها در هویت بخشی به منظر شهری از اهمیت زیادی برخوردار است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد