آخرین مطالب

تاج محل هند یکی از عجایب هفت گانه و جلوه گر شکوه معماری جهان میراث تاریخی - فرهنگی

تاج محل هند یکی از عجایب هفت گانه و جلوه گر شکوه معماری جهان

  بزرگنمایی:

معمار شهر - تاج محل هند یکی از عجایب هفت گانه و جلوه گر شکوه معماری جهاناست، در ادامه معرفی عجیاب هفت گانه جهان و در آشنایی با دومین این آثار، به سراغ تاج محل هند رفته‌ایم تا بدانیم چگونه شد این محل آوازه‌ای بلند و شهرتی فراوانی دست و پا کرد و توانست خود را در میان یکی از هفت عجایب جهان، جا دهد، تاج محل در نزدیکی پایتخت هند بعنی دهلی نو و 200 کیلومتری این شهر و همچنین در نزدیکی شهر دیگری به نام آگرا قرار دارد.

معماری شگرفت تاج محل

آنچه که این محل و یادبود را شهره عام و خاص کرده است معماری شگرف و حجم عظیم آن و طراحی‌ها و نقاشی‌هایی مشبه به مینوکاری ایرانی است، تاج محل را یکی از پادشاهان مطرح هند با اسم و لقب شاه جهان که به نظر تاریخ دانان پنجمین پادشاه سلسله بزرگ گورکانی است برای جاودانگی همسر و محبوب خود، زنی به نام ارجمند بانو تدارک و ساخته است، تقریبا همه تاریخ دانان و تاریخ نگاران، ارجمند بانو را زنی ایرانی معرفی کرده‌اند، در وصف چگونگی این ازدواج نوشته شده است: پدر ارجمند پس از مهاجرت به هند و با توجه به استعدادها و هنرهای خود توانست جایگاهی رفیع در دربار گورکانی کسب کند و از همین باب شاه جهان با دختر وی آشنا و او را برای ادامه زندگی و ملکه خود برگزید.

 

فلسفه ساخت تاج محل

فلسفه ساخت این تاج محل آن است که ارجمند بانو در لحظات آخر عمر خود و پس از آنکه بیش از چهارده فرزند برای شاه جهان پادشاه به دنیا آورد، در آخرین وصع حمل خود که سنی در حدود چهل سال بیشتر نیز نداشت، به همسر خود شاه جهان وصیت می‌کند برای یادبود و فراموش نشدن نام او مقبره‌ای در خور و شان یک ملکه بسازد، وقتی که این بانوی ایرانی آخرین فرزند خود را به دنیا آورد از دنیا رفت تا شاه جهان، برای عمل به وصیت همسر و عشق بزرگ زندگی خود، و البته پس از مدت درازی سوگواری و گوشه نشینی از این مصیبت بزرگ تمام تلاش خود را به کار گیرد و با استخدام معماران بزرگ جهان که طبق اسناد و ادله از کشورهای صاحب سبک معماری چون ایران، عثمانی و دیگر مناطق آسیای مرکزی بودند بخواهد بهترین اثر و اوج توانایی خود را بیافرینند.

برخلاف بسیاری از آثار تاریخ بزرگ جهان تاریخ دقیقی از ساخت تاج محل در دست است، تاریخی که کمتر از چهارصد سال پیش است و بسیار دور نیست، 1632 میلادی یا همان 1042 خورشیدی ساخت این بنای عظیم آغاز و پس از پانزده سال یعنی سال 1646 میلادی یا 1057 شمسی به اتمام رسید، هزینه ساخت این نماد شکوهمند هندی بسیار گران تمام شد و رقم 32 میلیون روپیه آن زمان یعنی 53 میلیارد روپیه کنونی تخمین زده شده است.

تاج محل ملموس‌ترین نماد عشق در سراسر جهان

تفسیرهای متفاوتی از تاج محل در دست است، عده‌ای تاج محل را بزرگترین و ملموس‌ترین نماد عشق را در سراسر جهان لقب داده‌اند، عشقی که یک پادشاه بزرگ با همه عظمت و قدرت به ان پایبند بود و برای ماندگاری آن سال‌های درازی از عمر خود را صرف آن کرد تا بنایی به یادگار برای نسل‌های پس از خود به جای بگذارد، به گفته مورخان شاه جهان قصد ان داشت که پس از اتمام ساخت تاج محل محلی نیز به همین ابعاد و درست در روبه روی آن و بر خلاف رنگ سفید آن یعنی سیاه برای خود نیز بسازد و با تعبیه یک پل هوایی که نهر آبی در زیر پل جاری شود، اثبات کند که عشق آن‌ها حتی با گذشت سال‌ها و قرن‌ها همیشه جاری و روان خواهد ماند که البته هرگز موفق به این امر نشد، چرا که در هفت سال پایانی عمر خود پس از شکست در برابر لشکر فرزند خود توسط وی زندانی شد و بالاخره خود نیز در کنار همسرش در تاج محل دفن شد.

محوطه زیبای تاج محل

معمار و طراح اصلی

با وجود در دسترس بودن بسیاری از اطلاعات و آمار تاج محل اما شبهاتی برای معمار و طراح اصلی آن وجود دارد، فرضیه اول می‌گوید فردی ایرانی به نام احمد لاهوری با به کار گیری چنیین هزار کارگر و بهره جستن از چند صد فیل و استفاده از بهترین نقشان، معماران و خطاطان زمان مسئولین ساخت آن را در دست گرفت، در فرضیه دوم نام فردی به نام استاد عیسی که اصالتا شیرازی یا استانبولی است دیده می‌شود، نکات قابل توجه‌ای که در طراحی تاج محل دیده می‌شود در ابتدا تغییر رنگ آن در ساعات مختلف شبانه روز است، به صورتی که در ساعت ابتدایی روز و با زاویه اولیه خورشید رنگی متمایل به صورتی، در میانه و انتهایی روز رنگی سفید مطابق با سنگ‌های مرمر به کار برده شده در بنا و در شب نیز رنگ زرد طلایی تحیر را در این بنا به حد کمال می‌رساند، ارتفاع زیاد آن نیز با توجه به کمبود امکانات در زمان خود، وجود بیش از بیست و هشت سنگ گران قیمت و پر بها و … از عجایب این معماری اصیل آسیایی است.

کتیبه‌ای در تاج محل قرار دارد که گواه بر معماری اسلامی این بنا است، این کتیبه متشکل شده از نود و نه نام از نام‌های خدا است، دیگر نکات زیبای این محل، متقارن بودن کانل این بنا در چهار گوشه خود است به طوری که به گفته کارشناسان حتی یک درجه هم گوشه‌های آن با هم اختلاف درجه ندارند، چهار مناره بزرگ نیز در چهار طرف تاج محل دیده می‌شود، تمهیداتی اندیشیده شده که این مناره‌ها اگر بنا بر هر دلیلی سقوط کردند مقبره شاه جهان یا ارجمند بانو صدمه‌ای نبیند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد