آخرین مطالب

آشنایی با استانبول از لحاظ معماری و شهرسازی گردشگری

آشنایی با استانبول از لحاظ معماری و شهرسازی

  بزرگنمایی:

معمار شهر - به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام سفر باتو، این روزها کمتر کسی در ایران وجود دارد که نام مسجد ایاصوفیه و یا تنگه‌ی بُسفر را نشنیده باشد. همه می‌دانیم که نیمی از این شهر در قاره‌ی اروپا و نیم دیگرش در قاره‌ی آسیا واقع شده، به همین خاطر محبوبیتش باز هم بیشتر خواهد شد.

تا به حال درباره‌ی دیدنی‌های استانبول و تور استانبول زیاد صحبت کردیم اما امروز می‌خواهیم به یکی از دغدغه‌های ایرانی‌ها بپردازیم که اغلب در طی سفرهایشان به استانبول با آن روبه‌رو می‌شود. بیان خواهیم کرد که اقامت در چه محله‌ای ارزان است و اسکان در کدام منطقه برایتان گران تمام خواهد شد. در سفر به استانبول حتماً زمانی را برای بازدید از مسجد آبی اختصاص دهید. مسجد سلطان احمد که بخاطر کاشی‌های آبی زیبایش از آن به عنوان مسجد آبی یاد می‌شود، یکی از نمونه‌های معماری کم نظیر مساجد در سراسر دنیاست؛ هرچند به پای مسجد جامع اصفهان نمی‌رسد.

مسجد سلطان احمد تنها مسجد ترکیه است که شش مناره دارد. عده زیادی از مردم ترک و گردشگران در هنگام غروب در پارک روبروی مسجد جمع می‌شوند تا صدای اذان مغرب را بشنوند و با غروب آفتاب، نورپردازی زیبای صحن مسجد را تماشا کنند. شما هم این صحنه‌ها را از دست ندهید.

یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های شهر استانبول، برج گالاتا است که تا سال‌های متوالی نماد شهر محسوب می‌شد و در کنار تنگه‌ی بسفر خودنمایی می‌کرد. متأسفانه به مرور زمان با ساخت ساختمان‌های نسبتاً بلند، برج گالاتا دیگر جلوه‌ی پیشین خود را ندارد. اگر علاقه‌مند هستید که بیشتر درباره‌ی برج زیبای گالاتا بدانید به وب‌سایت سفر باتو مراجعه کنید.

با وجود کم‌رنگ شدن شهرت برج گالاتا، هنوز محله‌ی گالاتا محبوب است و از معروف‌ترین محله‌های شهر استانبول به حساب می‌آید. اگر در جستجوی مکانی پر جنب‌وجوش هستید که در کنار مردم بومی استانبول بگردید و چند لحظه به سبک آنها زندگی کنید، گالاتا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما در استانبول خواهد بود. محله‌ی گالاتا پر است از کوچه پس‌کوچه‌های تنگ و سنگ‌فرش شده که حال و هوای خوبی دارد. در این‌جا می‌توانید دمی در کافه‌ها نشسته و در استکان‌های کمر باریک چای دبشی نوش جان کنید و یا از مغازه‌ها سوغاتی ناب برای دوستانتان خریداری کنید. توجه داشته باشید که قیمت سوغاتی‌ها در محله‌ی گالاتا به نسبت سلطان احمد ارزان‌تر هستند.

این روزها در همه جای دنیا حمام ترکی با ویژگی‌های مختلف پیدا می‌شود اما حمام ترکی اصیل را باید در شهر استانبول تجربه کرد. کافی ست دو تا سه ساعت از وقت سفرتان را به حمام ترکی اختصاص دهید و تا روزها احساس آرامش و سبکی کنید.

یکی از جذاب‌ترین مناطق شهر استانبول، منطقه گالاتاست. این منطقه که در نزدیکی دو اسکله‌ی امینونو و کاراکوی قرار دارد، دارای آثار تاریخی متعددی ست. از مهم‌ترین آنها می‌توان به برج گالاتا و پل گالاتا اشاره کرد. در برج گالاتا آسانسورهایی تعبیه شده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به بالای برج برسید و از آنجا شاهد تصویر پاناروما استانبول باشید. بازدید از این برج در تمام طول روز امکان‌پذیر است و البته هزینه‌ی ورودی نسبتاً بالاست. اما به نظر من اگر از تمام دیدنی‌های این محله صرف نظر کنید، نمی‌توان از رستوران‌های ساحلی که اکثراً غذاهای دریایی سرو می‌کنند صرف نظر کرد. بیشتر بخوانید: جاذبه‌های سفر به استانبول با سایت سفر باتو

به گزارش سفر باتو، شیشلی نیز در منطقه‌ی اروپایی استانبول قرار دارد. یکی از مهم‌ترین عواملی که روی شهرت این محله تأثیر داشت، وجود مرکز خرید معروف جواهر یا جواهیر استانبول است.

از دیگر تفریحات و دیدنی‌های محله‌ی شیشلی می‌توان به موزه‌ی آتاتورک (خانه‌ی قدیمی آتاتورک)، کاخ ایحلامور، مسجد تشویکیه، موزه‌ی ارتش استانبول، کلیسای هولی اسپریت، پارک دموکراسی، مرکز خرید کانیون استانبول (ارزان قیمت) و… اشاره کرد.

کاراکوی درگذشته یکی از مهم‌ترین بنادر شهر استانبول بوده اما در سال 2012 به آن رسیدگی شد و بسیاری از ساختمان‌هایش را بازسازی کردند. حالا محله‌ی کاراکوی مکان خوبی برای کافه‌گردی و گپ‌وگفت با مردم بومی است. بد نیست بدانید که معروف‌ترین کافه‌ی این محله نیز کاراباتاک نام دارد. اغلب کافه‌های این محله نیز هزینه‌های مناسبی دارند و گران قیمت نیستند.

زمان برای حضور در جزایر پرنسس اطراف این شهر را از دست ندید و به‌سرعت برای سفر با کشتی‌های جذاب مسافربری برنامه‌ریزی کنید. جزایر 9گانه‌ی استانبول که به جزایر پرنسس (Princes Island) نیز مشهور هستند در زمان امپراطوری بیزانس و ترکان اتومان، تبعیدگاه شاهزادگانی بودند که در دربار با سیستم تاج و تخت به مشکل برمی‌خوردند، امروزه به یکی از اصلی‌ترین مکان‌های گشت و گذار گردشگرانی تبدیل شده‌اند که با تور استانبول به ترکیه سفر می‌کنند. نکته‌ی ویژه درباره‌ی این جزیره‌ها که در دریای مرمره قرار دارند آن است که شما درون آنها به هیچ عنوان ماشین و خودرو نمی‌بینید و وسایل حمل و نقل فقط درشکه و اسب، گاری و دوچرخه است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد