آخرین مطالب

ایجاد پیاده‌راه، مینیاتوری و حساس است/از اینکه وارد پوپولیسم شیک شوم ابا دارم مناسب سازی و زیباسازی

ایجاد پیاده‌راه، مینیاتوری و حساس است/از اینکه وارد پوپولیسم شیک شوم ابا دارم

  بزرگنمایی:

معمار شهر - محمدهادی مهدی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص توجه مدیریت شهری به انسان‌محور شدن شهر و نشانه‌های تغییر رویکرد شهرداری در این خصوص با تغییر شهردار، اظهار کرد: قبول دارم که ادبیات گفتاری آقای کلائی بیش‌تر ادبیات آوانگارد توسعه‌ای است تا ادبیات شهرسازی انسان‌گرا، اما به صرف تفاوت ادبیات آقای تقی‌زاده خامسی و آقای کلائی نمی‌توانیم عملکرد شهرداری را قضاوت کنیم.
وی ادامه داد: معتقدم حتی در همین مدت کوتاه شهرداری آقای کلائی نیز اقدامات مناسبی برای پررنگ کردن شهرسازی انسان‌گرا برداشته شده است.

مهدی‌نیا با اشاره به تغییر وضعیت مالی شهرداری در دو سال گذشته و تأثیر آن بر اجرای پروژه‌های شهری، تصریح کرد: باید توجه داشت که در سال اول که آقای تقی‌زاده خامسی به عنوان شهردار مشهد انتخاب شدند، شهرداری 7هزار میلیارد تومان بدهی و تنها 25 میلیارد تومان موجودی نقد در حساب داشت. در واقع آقای تقی‌زاده در شرایط قبض، شهرداری را پیش بردند.

وی با بیان این‌که در سال 97 امکان تهاتر بدهی‌ها با دستگاه‌های دولتی و رونق بازار مسکن درآمد شهرداری را بالا برد و مشکلات مالی را کم کرد، خاطرنشان کرد: با این وجود طبیعی است شهرداری‌ متناسب با درآمدهای محقق شده در پروژه‌های عمرانی هزینه کنند و بر این اساس در سال 98 بودجه عمرانی 96 درصد رشد داشت و خیزی برای اجرای پروژه‌های عمرانی برداشتیم که تعدادی از آن‌ها باید در سال‌های گذشته اجرا می‌شد. بدین منظور طبیعی است که شهردار بیش‌تر راجع به پروژه‌های عمرانی صحبت کند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: البته آقای کلایی شخصیتاً مدیری توسعه‌‌گراست، اما آقای تقی‌زاده با وجود این‌که سابق توسعه‌گرایی داشته در عمل نشان داد از آن موضع گذشته و ترجیح می‌دهد مدیر فرهنگ‌گرا باشد تا توسعه‌گرا.

وی با اشاره به تجربه خود از انسان‌محوری شهرها در کشورهای اروپایی و عملکرد مدیریت شهری مشهد در این خصوص، گفت: یکی از دغدغه‌هایی که من همیشه داشتم که به تجربه زندگی در اروپا بر می‌گردد، موضوع توسعه پیاده‌مداری بوده است. مفهومی تحت عنوان «خیابان کامل» وجود دارد که در آن برای انسان و انواع وسایل نقلیه مسیر ویژه‌ای وجود داشته باشد.

مهدی‌نیا ادامه داد: به منظور افزایش انسان‌محوری در معابر و رسیدن به مفهوم خیابان کامل در معابر شهری مشهد، بنا شده است که در پروژه‌های پیاده‌رو سازی و احداث مسیر دوچرخه به صورت مشترک انجام شود و هرجایی که پیاده‌رو سازی می‌کنیم مسیر ویژه دوچرخه هم ایجاد کنیم که یک‌بار برای همیشه آن خیابان، خیابان کامل شود. 

وی بیان کرد: مسئله دیگر در موضوع دوچرخه این است که اگر مسیر دوچرخه بریده بریده باشد، از حیز انتفاع خارج می‌شود و همان مقدار هم به درد نمی‌خورد. برای همین در تعریف پروژه‌های پیاده‌رو سازی و ایجاد مسیر ویژه دوچرخه، اولویت تکمیل بریده بریده‌هایی است که ایجاد شده و این به نوعی کمک می‌کند که پیاده‌رو سازی‌های بر مبنای ایجاد مسیر ویژه دوچرخه باشد.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص پیاده‌مداری و ایجاد خیابان‌هایی که اولویت حرکت با افراد پیاده باشد، بیان کرد: در کشور المان در دهه 60 و70 میلادی اولویت‌بندی در شهرسازی‌ها به موضوع پیاده‌مداری و شهرسازی انسان‌گرا تغییر پیدا کرد. بر این اساس اولین کاری که کردند در مرکزی شهرهایشان که تقریباً مشابه مرکز شهرماست پیاده‌مدار کردند. برای نمونه در برخی مسیرها از 8 شب تا 10 صبح خودرو می‌تواند ورود پیدا کند، اما از 10 صبح تا 8 شب خودرو نمی‌تواند وارد شود، در برخی مکان‌ها کلاً ورود خودرو ممنوع است و در برخی مسیرها فقط بعدازظهرها ورود خودرو محدود است.

وی افزود: در این کشور ابتدا این کار را با زور انجام داده و مردم را مجبور به اجرای آن کردند، زیرا در آن زمان مباحثی تحت عنوان شهرسازی مشارکتی وجود نداشته است. با این وجود باید به تفاوت‌های موجود میان مدیریت شهری آن کشورها با مدیریت شهری ایران توجه کرد، در آن‌جا مدیریت واحد شهری و دولت محلی وجود دارد. از یک سو که مرکز شهر را پیاده‌رو می‌کردند -با توجه به این‌که تمام مالیات‌ها در دست پارلمان شهری است- مالیات افرادی که در مکان‌هایی خانه می‌خریدند که اجازه ورود خودرو نداشته است کاهش پیدا می‌کند که با این موضوعات برای مردم انگیزه ایجاد می‌کردند، اما ما این‌گونه اهرم‌هایی نداریم.

مهدی‌نیا با اشاره به اینکه نوع مالیات‌ها و عوارض در کشورهای اروپایی با ایران کاملاً متفاوت است، گفت: در کشورهای اروپایی کاهش عوارض و مالیات‌ها بر روی هزینه‌ها بسیار ملموس است، اما در ایران با توجه به اینکه مالیات املاک و مستغلات ناچیز است، صفر کردن این مالیات نیز برای مردم انگیزه ایجاد نمی‌کند. بر این اساس در بسیاری از مواقع نمی‌توان ایران و آلمان را با هم مقایسه کرد، چراکه ابزارهایی که در اختیار دولت محلی آلمان است بسیار متفاوت است.

وی اضافه کرد: برای نمونه راه‌اندازی مغازه‌‌ در مسیرهای پیاده‌رو در  آلمان توجیه اقتصادی دارد، چراکه در این معابر رویدادهای مختلف تعریف می‌کنند و این مکان‌رویدادها، مکان‌هایی هستند جاذب جمعیت‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این که «به دنبال ایجاد پیاده‌راه هستیم»، تصریح کرد: بر این اساس 10 خیابان شامل خیابان‌های ایثار طلاب، خیابان راهنمایی، حد فاصل امامت تا اول جلال آل احمد را برای این کار در نظر گرفته‌ایم. اما باید توجه داشت که این کار یک مسئله اجتماعی فرهنگی است.

وی با اشاره به مخالفت مردم دارای املاک و مستغلات در این محلات با پیاده‌راه شدن این معابر، خاطرنشان کرد: به نظر من مخالف آن‌ها دو دلیل دارد، اول اینکه شهرداری برای ترغیب‌ آن‌ها چیزی پیشنهاد نمی‌دهد و دوم این که ما تجربه شکست‎‌خورده پیاده‌راه شدن خیابان جنت را نیز داریم.

مهدی‌نیا بیان کرد: بر این اساس باید با احتیاط وارد این موضوع شویم چراکه کسبه معمولاً کسانی هستند که تحصیلات بالا و تخصصی در این زمینه ندارند و به گفته‌های گروه‌های مرجع خود اعتماد دارند و سرمایه اجتماعی نیز در این زمینه بسیار پایین است. سرمایه اجتماعی در شهرداری وجود ندارد و مجموعه این عوامل کار را سخت کرده است.

وی افزود: با این وجود رویدادهایی مانند خیابان غذا باعث باب شدن فضای اجتماعی می‌شود که رفته‌رفته بتوانیم بخشی از مکان‌رویداد‌ها را  در شهر تعریف کنیم. در تعریف این رویدادها باید به فضای شهر نیز توجه شود چراکه بافت مذهبی مشهد اجازه ایجاد برخی رویدادها را نمی‌دهد. با این وجود اگر رویداد‌هایی در عرصه‌های پیاده‌راه تعریف نشود نباید انتظار داشته باشیم که این مسیرها پاخور پیدا کند. و این اقدامات در در این فضای فرهنگی باید انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر اینکه «پیاده‌راه کردن مسیرها صرفاً مسئله ترافیکی نیست»، گفت: در موضوع پیاده‌مداری حوزه اجتماعی بسیار پررنگ است. بر این اساس کمیته‌ای میان سه کمیسیون عمران و شهرسازی، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک تشکیل داده‌ایم. در این قرار شد در ابتدای سال 98 رویدادهای آیینی در خیابان‌هایی که بعداً هدف پیاده‌مداری است برگزار کنیم تا فضا برای پیاده‌مداری محیا شود.

وی با اشاره به اقدامات ملایمی که می‌تواند فضا را برای قبول پیاده‌راه سازی معابر از سوی شهروندان آماده کند، اظهار کرد: این‌گونه است که می‌شود فضا را برای پیاده‌سازی معابر فراهم کرد وگرنه نمی‌توان با مردم برخورد فیزیکی کرد. دوران برخورد ولیانی گذشته است و با این اوضاع کنونی برخورد سلبی امکان‌پذیر نیست و باید اقناعی به جلو رفت.

مهدی‌نیا ادامه داد: بر این اساس پیاده‌محور کردن مسیرها در دستور کار ما است، اما کار از نوع مینیاتوری و حساس است.

وی همچنین با اشاره به اینکه «کلیت حرف سمن‌ها در این زمینه مورد قبول است»، تصریح کرد: اما اگر آن‌ها هم به حوزه اجرا بیایند می‌بینند که کار به این راحتی‌ها نیست، اما آن‌ها هم نباید از کار دست بکشند و باید مطالبه‌های خود را انجام دهند. ما در مدیریت شهری باید از دو طرف تحت فشار باشیم تا بتوانیم در این تز و آنتی‌تز، سنتزی کرده و کار را جلو ببریم.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: با این وجود انتظار واقعیت این است که این‌که من به عنوان رئیس کمیسیون کار روشن‌فکری انجام دهم و حرف‌هایی که در دانشگاه هم می‌زنم در این‌جا هم بیان کنم، نوعی پوپولیسیم است و من سعی کردم در مقام رئیس کمیسیون رئالیسم و واقع‌گرا باشم. 

وی اضافه کرد: از این که وارد پوپولیسم شیک شوم ابای بسیاری دارم، مانند این که شما بیاید تعدادی سمن را به دور خودتان بیاندازید و در پایان هم هیچ اقدام عملی انجام ندهید. من به دنبال این نیستم، بلکه به دنبال آن هستم که کار عملی انجام شود که نمونه آن را در ورود اصناف به خیابان‌ها دیدید. امروز دیگر کسی نمی‌تواند این فضا را برگرداند و این موضوع جا افتاد و جز مطالعات مردم هم شده است و این برای من کافی است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد