آخرین مطالب

وجود 30هزار حلقه چاه غیرمجاز در پایتخت/ تهران رکوردار فرونشست زمین در جهان است مدیریت بحران

وجود 30هزار حلقه چاه غیرمجاز در پایتخت/ تهران رکوردار فرونشست زمین در جهان است

  بزرگنمایی:

معمار شهر - اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ علی بیت اللهی درباره آخرین وضعیت فروریزش و فرونشست در تهران به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: فروریزش و فرونشست دو مقوله جدا هستند که اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. فرو ریزش زمین یعنی همان چاله‌هایی که   به عمق 10تا 20متر در سطح خیابان پیامبر،قیام و مولوی به صورت ناگهانی ایجاد شد و باعث خسارت مالی و جانی شد.  یکی از دلایل آب‌شستگی خاک یا همان فروریزش براثر احداث مترو، ساختمان سازی و گود برداری عمیق است که جلوی حرکت رگه‌های آب را می‌گیرند. آب جلوی این دیواره‌ها متوقف نمی‌شود بلکه  راه خود را کنده و پیدا می‌کند و در همین حالت خاک شسته و حفره‌های بزرگی در زیر زمین ایجاد می‌شود. این حفره‌ها بر روی زمین دیده نمی‌شوند و در اثر ارتعاش ناشی از ترافیک، سقف حفره ریزش و به سمت بالا و سطح زمین نزدیک می‌شود و وقتی به عمق یک متری یا دو متری می‌رسد انقدر ضخامت آن کم است که باعث ایجاد فروچاله می‌شود. یعنی حفره‌ای که فقط یک لایه آسفالت روی آن قرار دارد و زیرش خالی است. 

او ادامه داد: یکی از دلایل مهم دیگر ایجاد فروچاله در تهران، وجود قنات در تهران است. حدود 50هزار حلقه چاه به طول 500کیلومتر شناسایی شده‌اند که احتمالا با ناشناخته‌ها حدود 600کیلومتر باشد. این شاخه های متعدد از شمال تا جنوب تهران وجود دارند و دلیلش هم این است که در گذشته آبیاری باغات از طریق قنات بوده و یکی از شیوه‌های آبیاری سنتی مختص ایران است. در حال حاضر تمام زمین‌های این قنات‌ها تبدیل به ساختمان شده‌اند و چون دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند به طبع ایمن‌سازی هم نمی‌شوند و در نتیجه بعد از ریزش خاکشان، تبدیل به یک فروچاله می‌شوند و بسیار خطرناک هستند. 

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در توضیح فرونشست نیز گفت: فرونشست در محدوده بزرگتری به وسعت دشت رخ می‌دهد. یعنی یک افت انحنای بسیار تدریجی  که در سطح زمین به طور ناگهانی چیزی دیده نمی‌شود. یکی از بیشترین مقادیر فرونشست جهان در جنوب تهران در حال رخ دادن است که سالانه 25سانتی متر از سطح زمین فرونشست می‌کند. 

او در توضیح عوارض فرو نشست زمین اظهار کرد: فرونشست زمین باعث ایجاد ترک‌های بسیار خطرناک می‌شود که در این صورت مقاومت یک سازه در مقابل حتی یک زلزله معمولی بسیار پایین می‌آید. انحنای زمین خطوط نفت، گاز و آب را از حالت تراز مستقیم در می‌آورد و از حدی که که می‌گذرد موجب آسیب می شود. خطوط راه‌آهن، جاده‌ها و پل‌ها و در واقع همه المان های شهری می‌توانند آسیب ببینند. 

بیت‌اللهی با اشاره به مهم ترین دلایل فرونشست زمین گفت: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به دلیل مصرف بی رویه و حفر چاه‌های غیرقانونی از جمله دلایل اصلی فرونشست زمین است. در حال حاضر 80هزار حلقه چاه در تهران وجود دارد که 50هزار حلقه آن دارای مجوز و مابقی غیر مجاز هستند.

او همچنین روش آبیاری غرقابی و کاشت محصولاتی که آب زیادی نیاز دارد را از دیگر عوامل فرونشست زمین در ایران دانست و گفت: باید به مرور این روش برچیده شود و همچنین محصولاتی کاشته شود که آب کم‌تری استفاده می‌کند. اما در کل مجموعه این عوامل تهران را رکورد دار فرونشست زمین در جهان کرده است. 

به گفته بیت‌اللهی؛  بعد از سیل باید آب ایجاد شده به سفره‌های آب زیرزمینی منتقل شود اما در حال حاضر این آب یا به کویر و یا به دریا می‌رود. فرونشست زمین بعد از مدتی بافت خاک را متراکم می‌کند و دیگر آب در آن نفوذ نمی‌کند،  این موضوع به مرور باعث تبدیل دشت‌های حاصل خیز ایران به بیایان خواهد شد و در نتیجه باید فکری اساسی در این باره کرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد