آخرین مطالب

احمد امین‌پور:

جای رنگ در هماهنگی سیمای شهری خالی است طراحی شهری

جای رنگ در هماهنگی سیمای شهری خالی است

  بزرگنمایی:

معمار شهر - احمد امین‌پور معمار، مدرس دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان، رنگ را عنصر مهمی در عرصه معماری دانست و دراین‌باره به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: بخشی از مسئله رنگ به مصالح مربوط می‌شود، زیرا اساساً نوع متریالی که در بدنه اثر استفاده می‌شود، دارای دو ویژگی مشخص یعنی بافت و رنگ را در جلوه ظاهری ارائه می‌دهد.

او افزود: عمدتاً مصالحی که در معماری گذشته ما به کار می‌رفت، از جمله مواد و متریالی بود که در آن منطقه وجود داشت و در دسترس آن محله بود، بنابراین استفاده از مصالح بر مبنای مسائل اقلیمی به کار گرفته می‌شد. البته در مواردی نظیر کاشی مسئله رنگ به شکل دیگری بروز و ظهور داشت زیرا اساس رنگ و کاشی همزاد یکدیگر هستند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: با توجه به اینکه هر رنگی حسی را در فضا ایجاد می‌کند که باید متناسب با فضا باشد، انتخاب رنگ از جمله مباحث بسیار مهم در معماری است، به همین خاطر شاهد هستیم که در مساجد قدیمی عمدتاً رنگ‌ها بر مبنای فضای عبادی و معنوی آن و با حس و حال آن انتخاب شده است و کاملاً با فضا هماهنگی دارد اما این مسئله در مورد خانه‌ها و فضاهای داخلی کمتر دیده می‌شود و نوعی تضاد نیز در بطن آن وجود دارد.

امین‌پور ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید در دوره سلجوقیان، رنگ‌ها شکلی ساده‌تر داشتند و از تنوع کمتری نیز برخوردار بودند، اما این مسئله در دوره صفویان دچار تحول ‌شد به نحوی که تعداد رنگ‌ها بیشتر ‌شد. اوج تنوع رنگ‌های متضاد در دوره قاجاریان بود که در معماری نیز بروز و ظهور پیدا کرد.

این کارشناس استفاده از رنگ را وسیله مناسبی برای ایجاد آرایش شهری و ایجاد هماهنگی دانست و گفت: در بسیاری از ساختمان‌های اروپایی نظیر میدان‌های ایتالیا و رم شاهد هستیم، ساختمان‌هایی که کنار یکدیگر چیده شده‌اند، صرفاً با یک تنوع رنگی متمایز می‌شوند، که البته بخش مهمی از این رنگ‌ها نیز حاصل یک رنگ‌آمیزی ساده است، بنابراین ما نیز می‌توانیم با جنس خاصی از رنگ که بتواند در برابر آفتاب تند و سوزاننده اقلیم ما مقاومت کند، یک هماهنگی شهری با حداقل هزینه در شهر ایجاد کنیم.

امین پور درباره دلایل به‌ کار نگرفتن رنگ در نماهای شهری، گفت: با توجه به اینکه در ساختمان‌های ایرانی، عمدتاً از مصالح گران‌قیمتی استفاده می‌شود، معمولاً استفاده از رنگ نوعی ریسک به شمار می‌رود، زیرا تغییر دادن آن با توجه به هزینه‌ها، کار چندان آسانی نیست بنابراین طبیعی است که این امر نیازمند، قدرت و جرات طراحان است، زیرا معمار ممکن است با ریسکی مواجه شود که نتواند به‌راحتی جوابگوی آن باشد بنابراین شاهد هستیم که در ایران از رنگ بااحتیاط استفاده می‌شود.

او خاطرنشان کرد: بدیهی است که در بافت‌های تاریخی اصول و ضوابط خاصی در استفاده از رنگ وجود دارد، اما این مسئله در بخش‌های توسعه شهری نیست و عملاً محدودیتی در استفاده از رنگ برای معماران جوان وجود ندارد، کما اینکه شاهد هستیم برخی از معماران جوان استفاده بیشتری از رنگ را در کارهای خود دارند. البته بخش مهمی از مسئله نیز به کارفرماها و مسئله فرهنگ‌سازی مربوط است.

این مدرس دانشگاه افزود: رنگ از جمله پتانسیل‌هایی است که اگر بتوانیم از آن به‌درستی بهره‌برداری کنیم، نقش مهمی در ایجاد نظم و هماهنگی شهری ایجاد می‌کند و علاوه بر افزایش نشاط شهروندان، زیبایی و تنوع رنگی خاصی را به شهر می‌بخشد، اما هم‌اکنون جای رنگ در هماهنگی سیمای شهری ما خالی است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد