آخرین مطالب

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

نصب سامانه‌های هشدار سیل در تهران پیگیری می‌شود/تاکید بر بهینه‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود مدیریت بحران - تاب آوری شهری

نصب سامانه‌های هشدار سیل در تهران پیگیری می‌شود/تاکید بر بهینه‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود

  بزرگنمایی:

معمار شهر - محمد شکرچی‌زاده گفت: از ریاست‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی درخواست کرده‌ایم که دستور بدهند تا با همکاری سازمان مدیریت بحران شهر تهران و سازمان هواشناسی، سامانه‌های هشدار سیل در مناطق پرخطر تهران در بالادست نصب شوند.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت تحقیق و تصمیم‌گیری‌ها در سیلاب اخیر به ارایه توضیح پرداخت. شکرچی‌زاده با اعلام این مطلب که عمده ساختمان هایی که در سیلاب دچار آسیب شدند در حریم رودخانه‌ها و توسط بخش خصوصی احداث شدند، گفت: در برخی از شهرهای استان لرستان، ساختمان‌های عمومی احداث شده در مسیر رودخانه‌ها دچار آسیب جدی شدند. بنابراین ضرورت دارد تا در خصوص اصلاح ضوابط ساخت و ساز و نظارت بر اجرای ساخت و سازها اقدام جدی انجام شود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سیلاب دروازه قرآن شیراز در فروردین‌ماه سالجاری را نمونه‌ای از تاثیر سیلاب بر ساخت و سازهایی عنوان کرد که توسط بخش‌های عمومی و دولتی احداث شده‌اند و افزود: تخریب‌های جانی و مالی سیلاب اخیر به شیراز به دلیل عدم‌توجه به مسیر رودخانه‌ها و ساخت و سازهایی بود که توسط بخش‌های غیرخصوصی احداث شدند.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: در چندین نقطه شهر تهران، ساخت و سازها در مسیر رودخانه‌ها وجود دارد. به همین دلیل این احتمال با شدت فراوان وجود دارد که در صورت بروز سیلاب در تهران همانطور که در دهه 60 رخ داد، با تخریب‌های فراوانی، روبه‌رو شویم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت شهر تهران از ریاست‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی درخواست کرده‌ایم که دستور بدهند تا با همکاری سازمان مدیریت بحران شهر تهران و سازمان هواشناسی، سامانه‌های هشدار سیل در مناطق پرخطر تهران در بالادست نصب شوند.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: به صورت بلندمدت و میان‌مدت باید حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها آزادسازی شوند تا از بروز فاجعه در صورت وقوع سیلاب جلوگیری شود.

وی یادآور شد: وقتی در منطقه‌ای زلزله بزرگی می‌آید با آزاد شدن انرژی فراوان، امکان وقوع مجدد آن تا چند ده سال عموما پیش‌بینی نمی‌شود در حالیکه در مورد سیلاب اینگونه نیست.  

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی در نقاط مختلف کشور ابنیه فراوانی دارد و همچنین مسئولیت ساخت و سازهای ساختمان‌های عمومی و راه‌ها و همچنین کنترل بر ساخت و ساز بر عهده‌اش است باید نسبت به سیلاب توجه بیشتری داشته باشد.

شکرچی زاده گفت: خوشبختانه این موضوع، موردتوجه وزیر راه وشهرسازی قرار دارد و امیدواریم که معاونت های مختلف و شرکت ها و سازمان های تابعه و ادارات کل در مراحل مختلف از طراحی و ساخت و به ویژه نگهداری توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: نگهداری ابنیه و ساختمان‌ها، پل ها و همچنین حفاظت از حریم رودخانه ها موضوع بسیار مهمی است که می تواند مقدار خسارت های سیلاب های احتمالی را کاهش دهد.

شکرچی‌زاده ادامه داد: برای آنکه میزان خسارت‌های موجود را جبران و ساختمان های موجود را به وضعیت مناسبی دربیاوریم بسیار به جاست به جای آنکه بخش مهمی از منابع را صرف پروژه های جدید کنیم منابع را به بهبود وضعیت ساختمان های موجود اختصاص دهیم.

وی تاکید کرد: اگر بتوان با تخصیص منابع، وضعیت ساختمان‌های موجود را بهبود داد به مراتب بهتر از آن است که ساختمان‌ها و سازه‌های جدید احداث شوند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد