آخرین مطالب

شرکت‌های قطار‌های حومه‌ای به زودی رونمایی می‌شود حمل و نقل شهری

شرکت‌های قطار‌های حومه‌ای به زودی رونمایی می‌شود

  بزرگنمایی:

معمار شهر - محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته با بیان اینکه ایران اگرچه در طول سال‌های پس از انقلاب به دلایل گوناگون در توسعه حمل و نقل ریلی غفلت داشته است، اما در طول چند سال گذشته شاهد پیشرفت این بخش هستیم، گفت: در طول سال‌های گذشته به ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم توسعه زیرساخت‌ها و توسعه حمل و نقل ریلی گسترش یافته و نرخ بهره‌وری و بهره‌برداری مردم از ظرفیت‌های ریلی رو به رشد است.

وی توضیح داد: اطمینان داریم اگر همین سرعت و حرکت توسعه زیرساخت‌ها را حفظ کنیم و با استفاده از سرفصل‌های گوناگون بتوانیم زیرساخت‌های این بخش را گسترش دهیم تا مردم در استان‌های مختلف بتوانند از آن بهره‌برداری کنند.

اسلامی گفت: باید سهم استفاده مردم به ویژه در مسافرت‌ها از ریل بیشتر شود و ما باید از طریق ایجاد خط دوم ریل بتوانیم مسیر‌های ترانزیتی را علاوه بر آن که حفظ کنیم آن‌ها را هم افزایش دهیم و از سوی دیگر باید اتصال ریل به مراکز بار را با کمک بخش خصوصی محقق کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید سهم ریل در جابه‌جایی بار و مسافر را افزایش دهیم، گفت: این برنامه جزو برنامه‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و همچنین نظام است و مجلس و دولت برای اولویت قرار دادن آن بسیار تأکید دارند و ما باید در تمامی سرفصل‌های برنامه‌های خود توسعه حمل و نقل ریلی و همچنین شکوفایی صنایع ریلی را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه ما زمان زیادی را برای توسعه حمل و نقل ریلی از دست داده‌ایم و دوران جا ماندگی ما در صنایع ریلی بسیار طولانی بوده است، گفت: ما باید بتوانیم با استفاده از زیرساخت‌های خود تولید داخل را با رعایت استاندارد افزایش دهیم و از سوی دیگر باید تولیدات ما رقابت پذیر باشد به طوری که سهم بسیار زیادی از بازار‌های منطقه و جهان را بتوانیم کسب کنیم.

اسلامی تأکید کرد: در 27 اسفند سال گذشته با همکاری سازمان برنامه و بودجه از محل تبصره 18 قراردادی را منعقد کردیم و 2 هزار میلیارد تومان به شرکت‌های ریلی و سازندگان این بخش اختصاص دادیم به طوری که 9 شرکت سازنده لوکوموتیو باری و مسافری و 16 شرکت بهره‌بردار از محل تبصره 18 از این قرارداد منتفع شدند.

وزیر راه و شهرسازی به استفاده از فرصت بازار سرمایه هم اشاره کرد و گفت: ما نمی‌توانیم با وام بانکی و تسهیلات هزینه‌های این شرکت‌های حمل و نقل ریلی را پرداخت کنیم بلکه بازار سرمایه این اقدام را برای ما سهل‌تر کرده و ما باید بتوانیم استفاده از این ظرفیت را گسترش دهیم و این برنامه را هر چه سریع‌تر به مرحله تحقق برسانیم.

وی به ایجاد تحول در فرهنگ سازمانی و رفتاری راه آهن هم اشاره کرد و گفت: ما باید فرهنگ استفاده بیشتر مردم از ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی را تقویت کنیم و ما باید فرهنگ این نظام و همچنین ایجاد انضباط جهت استفاده و بهره‌برداری از این فرصت‌ها را فراهم کنیم.

اسلامی گفت: باید موانع و گلوگاه‌های این حوزه را از میان برداریم تا سرعت حرکت و تحقق اهداف در این بخش افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید چرخه حرکت توسعه جهانی را باز کنیم، گفت: ما امروز نیاز داریم که به شبکه جهانی متصل شویم و وارد حوزه قطار‌های پر سرعت شویم.

 

وی گفت: هم اکنون در دنیا قطار‌های برقی و پر سرعت با سرعت بالای 320 کیلومتر در جهان ایجاد شده و ما نباید با این تصوراتی که می‌توانیم با قطار‌های سرعت پایین‌تر هم کار‌های خود را پیش ببریم از این حوزه عقب بمانیم.

اسلامی گفت: ما باید به شبکه‌های جهانی متصل شویم به طوری که هم اکنون چین با ایده یک راه، یک کمربند و سرمایه‌گذاری 64 هزار میلیارد دلاری در حوزه زیرساخت خود این ایده را به مرحله تحقق رسانده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید خودمان را در این مسیر قرار دهیم و با استفاده از برنامه‌ریزی‌های درست و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم پا در این عرصه بگذاریم.

وی به همکاری بیشتر بخش خصوصی هم در این حوزه اشاره کرد و گفت: با همکاری بخش خصوصی باید کیفیت عملکرد خود را افزایش دهیم به گونه‌ای که مزیت و رقابت را در این بازار ایجاد کنیم.

اسلامی توضیح داد: قطار‌های حومه‌ای را به سمتی باید هدایت کنیم که بدون پرداخت یارانه و با همکاری بخش خصوصی و شهرداری‌ها و طراحی مدل تأمین مالی به مرحله تحقق برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی شرکت حمل و نقل حومه‌ای خبر داد و گفت: اساسنامه این شرکت تصویب شده و شرکت قطار‌های حومه‌ای با مشارکت بخش خصوصی، شهرداری‌ها به زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی اظهار کرد: در گام اول این شرکت باید سهم حمل و نقل شهری در محدوده‌ای که قانون آن به تصویب رسیده افزایش دهد و این سهم باید در کلانشهر‌ها افزایش یابد.

اسلامی بیان کرد: با راه‌اندازی شرکت قطار‌های حومه‌ای باید مبارزه جدی با ترافیک سنگین، آلودگی هوا و همچنین آلودگی صوتی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از طریق توسعه قطار‌های حومه‌ای شبکه حمل و نقل مویرگی در حومه شهر‌ها را پایه گذاری کنیم و از طریق این مدل سعی خواهیم کرد توسعه حمل و نقل سبز را گسترش دهیم.

وی گفت: تولیدکنندگان این حوزه باید سوزن ریل و لوکوموتیو را در دستور کار خود قرار دهند و تولدات آن‌ها باید با تراز‌های جهانی برابری کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد