آخرین مطالب

چرخ تولید مسکن نمی‌چرخد / 6 مانع پیش روی سازندگان برنامه ریزی مسکن

چرخ تولید مسکن نمی‌چرخد / 6 مانع پیش روی سازندگان

  بزرگنمایی:

معمار شهر - به گزارش ایسنا، تولید و عرضه مسکن توسط بخش خصوصی به عنوان مهم‌ترین اقدام برای رونق‌دهی و شکستن قیمت‌ها با چالش‌هایی مواجه شده که هدف‌گذاری برای تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی را دچار وقفه کرده است. طبق برآوردها بر اساس پروانه‌های ساختمانی در حال حاضر بین 300 تا 350 هزار مسکن در کشور ساخته می‌شود و این در حالی است که اقدامات دولتی جوابگوی نیاز بازار نیست.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، سالیانه 20 تا 25 هزار میلیارد تومان منابع برای بخش مسکن لازم است. با این وجود بررسی‌ها حاکی از آن است که بخش خصوصی به حدود 10 برابر این ارقام نیاز دارد که البته قسمت اعظم آن توسط خود سازندگان می‌تواند تأمین شود؛ مشروط بر این‌که موانع هفت‌گانه از جلوی پای آنها برداشته شود.

انبوه‌سازان، نوسانات گاه به گاه در بازار ارز، نبود چشم‌انداز روشن در اقتصاد کلان، عدم امکان محاسبه دقیق از عایدی سرمایه، ایرادات قانون پیش‌فروش، مالیات، عوارض و بیمه کارگران ساختمانی را مهم‌ترین مشکلات حوزه کاری خود می‌دانند.

بخش خصوصی در حال ترک ساخت و ساز است

با اینکه عرضه 900 هزار واحد مسکونی تا سال 1400 که توسط وزارت راه و شهرسازی ارائه شده برنامه‌ای مهم تلقی می‌شود اما آنچه هدف محمد اسلامی برای تعادل بخشی به بازار را محقق خواهد کرد، آمدن بخش خصوصی پای کار است؛ بخش خصوصی که دبیر کانون انبوه سازان معتقد است در حال ترک این حوزه هستند. فرشید پورحاجت با اشاره به کاهش ارزش پول ملی به یک سوم معتقد است این مساله سبب شده نقدینگی تولیدکنندگان به خصوص سازندگان به یک سوم کاهش پیدا کند؛ بنابراین وقتی قدرت خرید متقاضیان مسکن کاهش می‌یابد، تولیدکننده‌ها نیز رغبتی برای ورود به عرصه ساخت و ساز از خود نشان نمی‌دهند.

کمبود 4 میلیون واحد مسکونی در بازار

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته است که بر اساس تحقیقات کمیسیون عمران طبق آمارهای رسمی کشور مشخص شد که کشور با کمبود چهار میلیون واحدی مسکن مواجه است. محمدرضا رضایی کوچی با بیان اینکه «در سال‌های گذشته کاهش تولید مسکن از سالی 800 هزار واحد به 300 هزار واحد، موجب ایجاد یک نیاز انباشته شده است» تاکید کرد: این اتفاق منجر به افزایش قیمت‌ها شد و باید در نظر داشت که نمی‌توان در کوتاه مدت به این نیاز انباشته پاسخ داد.

بخش خصوصی 90 درصد منابع مسکن را تأمین می‌کند

از سوی دیگر معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر سیاست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساخت مسکن، رونق تولید و ایجاد مشوق برای بخش خصوصی گفته است: بیش‌ترین تقاضا برای واحدهای مسکونی 40 تا 80 متری است و سیاست تولید مسکن نیز در همین چارچوب است.

حسینی تصریح کرد: این یک واقعیت است که 90 درصد سرمایه‌گذاری‌های بخش مسکن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و باید با تقویت این بخش زمینه را برای تولید مسکن در کشور فراهم کنیم که خوشبختانه در این دوره مشوق‌های خوبی برای سازندگان ارائه شده است.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم گرفته شد تا سهم تسهیلات خرید مسکن در نظام بانکی از هشت درصد به 20 درصد افزایش یابد، اعلام کرد: برای ساخت 400 هزار واحد مسکونی کمترین اتکا را به نظام بانکی داریم و منابع مالی این طرح بر اساس مشارکت تأمین می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: 9,500 میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر و پنج هزار میلیارد تومان بازگشت سرمایه بانک مسکن است که به این طرح اختصاص یافته اما هنوز روی کاغذ است و باید تأمین شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، سالانه به 20 تا 25 هزار میلیارد تومان منابع برای تولید مسکن نیاز است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد