آخرین مطالب

انحصار مالکیت برای انبوه‌سازان چالش طرح «اقدام ملّی مسکن»! برنامه ریزی مسکن

انحصار مالکیت برای انبوه‌سازان چالش طرح «اقدام ملّی مسکن»!

  بزرگنمایی:

معمار شهر - به گزارش مقاومتی نیوز بر اساس گزارش بانک مرکزی در اردیبهشت ماه سال 1398، متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به 12.7 میلیون تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل 112 درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین به دلیل رشد 2 برابری قیمت مسکن طی یک سال اخیر، دهک‌های متوسط و رو به پایین به مرور قدرت خرید خود را از دست داده و همین عامل موجب کاهش تعداد معاملات گشته است. به طوری که تعداد معاملات واحدهای مسکونی در شهر تهران در اردیبهشت ماه به 12128 واحد رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 36.5 درصد کاهش داشته است.

طرح اقدام ملی مسکن دردی را از مردم دوا خواهد کرد؟

در این بین وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی بخش مسکن به منظور بهبود وضعیت این حوزه، طرح «اقدام ملی» را در تاریخ 8 خرداد 98 به مدیران کل استان‌ها و سازمان ملی زمین و مسکن ابلاغ کرد. این طرح جهت تقویت تولید مسکن و افزایش عرضه واحدهای مسکونی ارائه شد.

در طرح مذکور، تولید 400 هزار واحد مسکونی شامل 200 هزار واحد در شهر‌های جدید، 100 هزار واحد در شهر‌های زیر 50 هزار نفر و 100 هزار واحد در بافت‌های فرسوده در دو سال 98 و 99 دیده شده است.

واگذاری زمین دولتی برای مشارکت با انبوه‌سازان، کاهش 50 درصدی هزینه صدور پروانه و مجوزها، اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی ساخت با نرخ سود صفر درصد و خرید مصالح با تخفیف 30 درصدی از برنامه‌های طرح اقدام ملی مسکن است.

در خصوص طرح اقدام ملی باید گفت علی‌رغم اینکه تصمیم برای تحریک تولید امری مناسب است؛ اما میزان هدف‌گذاری بسیار اندک است و پاسخگوی انباشت تقاضا در کشور نخواهد بود.

در حال حاضر با توجه به کاهش 50 درصدی ساخت و ساز طی 7 سال اخیر، بیش از 3.5 میلیون انباشت تقاضا در بخش مسکن وجود دارد و ساخت 400 هزار واحد مسکونی طی دو سال پاسخگوی این حجم بالای تقاضا نخواهد بود.

همچنین جامعه در دو سال آینده سالانه به یک میلیون واحد مسکونی جدید نیز نیاز دارد که با وجود ساخت این 400 هزار واحد نیز در پایان سال 99 انباشت تقاضا به بیش از 5 میلیون خواهد رسید.

نکته دیگری که وزارت راه و شهرسازی باید به آن توجه داشته باشد، شرایط حال حاضر بخش مسکن است؛ در شرایطی که اجاره‌بها افزایش چشمگیری یافته و مردم دیگر قادر به خرید مسکن متناسب با نیاز خود نیستند، ارائه راهکاری که پس از دو سال به سرانجام می‌رسد، اثرگذاری قابل توجهی نخواهد داشت.

انحصار مالکیت برای انبوه‌سازان چالش مهم طرح «اقدام ملّی مسکن»

از دیگر اشکالات این طرح نحوه قرارداد مشارکتی بین بخش خصوصی و وزارت راه و شهرسازی است؛ در این طرح وزارت راه و شهرسازی قصد دارد هزینه زمین، پروانه ساختمانی و حتی مصالح را برای سازندگان کاهش دهد و یا به صفر برساند تا مسکن‌هایی با قیمت پایین‌تر ساخته و به مردم تحویل داده شود؛ اما سؤال اینجاست که چه تضمینی وجود دارد که انبوه‌سازان واحدهای خود را با قیمت تمام شده و در زمان مناسب به مردم عرضه کنند؟

این نوع قرارداد، به ایجاد مالکیت برای سازنده منجر می‌شود؛ لذا سازنده می‌تواند مسکن را به قیمت روز بازار یا حتی گران‌تر فروخته و سهم خود را از این مشارکت دریافت کند. در نتیجه، این روش قراردادی تأثیر مشخصی در کاهش قیمت مسکن و به‌تبع آن خانه‌دار شدن اقشار مختلف مردم نخواهد داشت.

همچنین با توجه به اینکه با گذر زمان، قیمت زمین بسیار بیشتر از هزینه ساخت مسکن افزایش می‌یابد و هر چه زمان ساخت پروژه طولانی‌تر شود، هزینه ساخت نسبت به قیمت نهایی مسکن کمتر شده و در نهایت سهم آورده انبوه‌ساز بسیار کمتر خواهد شد، در این شرایط افزایش تعداد خانه‌های خالی دور از انتظار نخواهد بود.

علاوه بر این، به دلیل ایجاد مالکیت برای انبوه‌ساز، برخی از آنان که مانعی برای احتکار واحد نوساز خود نمی‌بینند، از عرضه این واحدها در دوران کاهش تقاضا خودداری می‌کنند و در زمانی که قیمت‌ها با رشد قابل‌توجهی مواجه شود، واحدهای خود را با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسانند.

سیاست‌گذاری‌ها در بخش مسکن باید به گونه‌ای باشد که تسهیلات و مشوق‌های در نظر گرفته شده، به متقاضی واقعی و نهایی برسد؛ چراکه در غیر این صورت با این نوع قرارداد آنچه در عمل اتفاق میفتد، سود سرشار و انحصار مالکیت برای عده‌ای محدود از انبوه‌سازان و همچنین افزایش قیمت‌ها و نابسامانی بازار مسکن برای متقاضیان واقعی مسکن است.

از این رو وزارتخانه مزبور به جای مشارکت باید مدیریت ساخت را در دست بگیرد و زمین‌ها را صرفاً جهت ساخت به پیمانکاران تحویل داده و در پایان حق‌الزحمه سازندگان را پرداخت کند تا واحدهای مسکونی ساخته شده با حذف قیمت زمین با قیمتی کمتر دست خریداران قرار گیرد.

بهبود وضعیت مسکن نیازمند خروج تقاضاهای سوداگرانه

نکته مهم دیگری که باید ذکر کرد، بحث تبدیل مسکن از کالای مصرفی به سرمایه‌ای است؛ بر اساس داده‌ سرشماری‌های کشور در 10 سال اخیر معادل 77 درصد از تقاضای مسکن موجود، به دست مصرف‌کننده واقعی نرسیده و به دلایل غیر سکونت و جهت افزایش دارایی و یا سوداگری خریداری شده است؛ یعنی افرادی خاص بخش عمده‌ای از خانه‌ها را خریداری کردند و با این اقدام نبض قیمت را در دست خود گرفته‌اند و مسلماً افزایش قیمت‌ به سودشان خواهد بود.

بنابراین در صورتی که دولت و بالأخص وزارت راه و شهرسازی در پی تنظیم و کنترل بازار مسکن است، باید اولویت خود را در خروج تقاضاهای سوداگرانه قرار دهند و سپس به راهکارهایی از جمله حمایت از تولید بپردازد؛ زیرا تولید مسکن بدون کنترل تقاضای سوداگرانه موجب افزایش تعداد خانه‌های خالی و ایجاد انحصار در بازار ملک می‌شود.

بنابراین انجام هر راهکاری بدون توجه به رفع ریشه‌ای مشکل بازار مسکن که همان سوداگری است، صرفاً راهکار موقت بوده و عدم موفقیت سیاست‌هایی که تاکنون انجام شده نیز گواه این ادعاست.

اغلب کشورهای دنیا به منظور مقابله با سوداگری و جلوگیری از سرمایه‌ای شدن مسکن از مالیات بر عایدی سرمایه استفاده می‌کنند که همواره نتیجه مطلوبی در این زمینه داشته است.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیز در ابتدای سال 97 در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد و با وجود تصویب کلیات آن، هنوز بررسی جزئیات آن در مجلس صورت نگرفته و دولت نیز برخلاف قولی که داده بود، تاکنون لایحه‌ای در این زمینه به مجلس ارائه نداده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شاخص‌های تفسیرپذیر آیین‌نامه شورایاری‌ها کاهش یافت !

یک گاو صندوق پر از خانه‌های خالی!

انتقاد وزیر از ساخت مسکن مهر در برهوت!

هجوم به هلال فقر تهران !

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد / جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان تهران قدرتمند می‌شود !

نشست «معیار بافت فرسوده؛ از واقعیت تا خیال» برگزار می شود؛

همکاری دانشگاه هنر با مدرسه معماری کلرمون‌فران

املاک محدوده دانشگاه تهران ازفریز خارج شده امااجازه اقدامی نداریم!

بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای بازآفرینی شهری مشهد نیست!

سه اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن

چالش تازه میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی برای انتخابات نظام مهندسی

یادبودهای 3 تیرماه ...

بستری برای حضور معماران جوان نیست / روایت امیرحسین حاجی‌زاده از سرخوردگی معماران نسل جوان !

45 روز از وعده وزیر راه گذشت؛ کارت مصالح ساختمانی عملیاتی نشد !

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

برگزاری سمینار تکنولوژی‌های دیجیتال در معماری

تلاش برای کاهش استفاده از خودروی شخصی/پرسش رهبر انقلاب از حناچی درباره استفاده از خارجی‌ها!

یکپارچه نبودن وظایف، چالش عمده در حوزه برنامه‌ریزی است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باحکم وزیر منصوب شد

نقدی بر برنامه مسکنیِ وزارت راه؛ کارت مصالح ساختمانی گفتار درمانی است !

"رویکردهای نوین در برنامه‌‎ریزی شهری" ویژه مدیران منتشر شد

نوسازی مدارس بافت فرسوده به اداره نوسازی مدارس قم واگذار شود

یادبودهای 1 تیرماه ...

اصلاح حریم شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی

معروف‌ترین معماری دوره قاجار رابشناسید ...

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی افتتاح شد

مجسمه؛ حلقه‌ی رابط معماری با جامعه

توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و معماری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی / هزینه سالیانه 5000 میلیارد تومانی در ساخت‌وساز مدارس

معماری شهری نباید هویت انسان‌ها را مخدوش کند

تجلی فرهنگ 31 استان در پارک ایران کوچک

عکس های نیمه اتوماتیک از روسیه!

قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری را سد کرده است

جذابترین روستا‌های گردشگری ایران را از دست ندهید!

یادبودهای 31 خردادماه ...

عبور از بازآفرینی به مسکن مهر؟ تکرار سکانس تلخ «مسکن مهر»؛ مجوز «ساخت مسکن بیرون از شهر» به مدیران استانی !

آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

بازسازی مقبره مهدی آذر یزدی نیازمند همراهی هئیت امنای آرامستان خرمشاه است

آغاز اجلاس مجمع رئیسان شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در رشت

یادبودهای 30 خردادماه ...

سهم عظیمی ازاشتغال کشور متاثر از صنعت ساختمان است

بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده، بازآفرینی محقق نمی‌شود

معماری امروز زبان مشترک ندارد / معماری گذشته بهترین پاسخ را به شرایط اقلیمی داده است / روایت علی کیافر از معضلات شهرسازی و معماری در ایران

مغایرت‌های طرح جامع شهر پاکدشت به استاندار تهران ابلاغ شد

نخستین شماره نشریه کوبه منتشر شد

بررسی "تأثیر سطوح شهری بر گسترش جزایر گرمایی شهری"

نگاهی بر فیلم‌هایی با موضوع شهر / بررسی فیلم "شهر همچون سمفونی"

انتشار فراخوان مسابقه طراحی بِشکو 2

کمک 30 میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

برگزاری کارگاه آموزشی پیاده مداری و خودرو محوری در شهرداری مشهد